Správy

40 000 úradníkov nemôže žiadať výpisy z obchodného a živnostenského registra, ani z katastra

Od 1. septembra 2018 nadobudne účinnosť zákon proti byrokracii, ktorý prinesie výrazne odbúranie byrokratickej záťaže občanov i podnikateľov. Tí už nemusia na úrady nosiť výpisy z obchodného a živnostenského registra, ani z katastra nehnuteľností. Zmena sa dotkne aj približne 40 000 úradníkov, ktorí boli roky zvyknutí tieto výpisy vyžadovať.

„Stojíme pred novu érou komunikácie občanov a podnikateľov s úradmi, ktoré sú predĺženou rukou štátu. Po dlhých mesiacoch snaženia nášho úradu a  vyhlásenia vojny proti byrokracii prichádzajú  prvé veľké zmeny do praxe,“ uviedol vicepremiér Richard Raši.

Úrad vicepremiéra využil letné mesiace na oslovenie všetkých ministerstiev, samosprávnych krajov, Únie miest Slovenska, Združenia miest a obcí Slovenska a ďalších organizácií, aby  im dal do pozornosti blížiacu sa platnosť zákona proti byrokracii.


Orgánom verejnej moci, ktoré nie sú integrované do Centrálneho systému referenčných údajov, ponúkol možnosť využívať portál https://oversi.gov.sk/, kde si potrebné výpisy vyhľadajú.

„Zákon proti byrokracii sa dotýka približne 40 000 úradníkov, ktorých čaká komplexná zmena pri získavaní výpisov z obchodného a živnostenského registra a z katastra nehnuteľností. Náš úrad nechcel nechať pri implementácii zákona nič na náhodu, a preto sme sa snažili byť orgánom verejnej moci maximálne nápomocní,“ povedal Richard Raši, ktorý však zároveň nevylúčil možné individuálne zlyhania niektorých úradníkov.

Pre uľahčenie práce s portálom OverSi je pre používateľov pripravená simulácia s úlohami a komentármi, ktorá je dostupná na internetovej stránke http://stopbyrokracii.sk/skoliace-materialy-a-prirucky/. ÚPVII tiež zriadil Ústredné kontaktné centrum s telefónnym číslom +421 2 35 803 083, na ktoré sa úradníci môžu obracať v pracovných dňoch od pondelka do piatku od  8.00  do 18.00 hodiny. Každú stredu sa pracovné hodiny Ústredného kontaktného centra predlžujú až do 21.00 hodiny.

„Chcel by som poprosiť všetkých občanov a podnikateľov, aby najmä v prvé týždne mali trpezlivosť na úradoch. Úradníci už od nich ale nesmú spomínané tri výpisy vyžadovať. V tom prípade sa občania môžu obrátiť na web www.stopbyrokracii.sk, kde môžu napísať podnet, ktorý budeme riešiť, “ dodal Richard Raši.

O účinnosti zákona informoval Dalito.sk Odbor komunikácie a protokolu Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.

Nebude fungovať slovensko.sk


foto: pixabay.com – Blickpixel

Elektronické služby štátu zabezpečované cez portál www.slovensko.sk budú počas víkendu nedostupné.

Mimoriadna technická odstávka potrvá od piatka (31.8.) 22. h do soboty (1.9.) do 8. h. Spustenie portálu v plnej prevádzke sa očakáva od nedele (2.9.) približne od 11. h. Vo štvrtok o tom informovalo Ministerstvo vnútra SR.

Počas odstávky bude Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) na Ústrednom portáli verejnej správy vykonávať práce zamerané na technologický upgrade autentifikačného modulu Identity and Acces Management (IAM).

Niektoré požiadavky na spracovanie, ktoré zašlú návštevníci portálu neskôr ako vo štvrtok o 18.30 h, odložia na spracovanie až po spustení portálu do plnej prevádzky. Medzi takéto požiadavky patrí zmena údajov identít evidovaných v module IAM, zmeny v zastupovaní identít evidovaných v module IAM (udeľovanie oprávnení na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou), vytváranie a úprava zamestnaneckých účtov, priraďovanie autentifikačných prostriedkov, pridávanie a úprava rolí identít evidovaných v module IAM, vytváranie a úprava údajov subjektov typu orgány verejnej moci (OVM) a ich organizačných jednotiek, zmeny stavov elektronických schránok (aktivácia/deaktivácia).

NASES naplánovala odstávku v termíne, v ktorom je podľa štatistík menší záujem o elektronické služby.

Môže vás zaujať:

Prispejte k zníženiu byrokracie, vyjadrite sa! Anonymne




Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *