Čo robiť, ak politici postavili proti sebe rodičov a ich vlastné deti-žiakov

Dalito.sk/ilustračné foto: Bibiana Bukovčáková

Slovenský premiér Igor Matovič (OĽaNO) trvá na tom, že na Slovensku sa otvoria iba tie školy, ktorých zamestnanci, žiaci a aspoň jeden z ich rodičov budú mať v ruke negatívny antigénový test každý týždeň. Do jeho pilotného testovania sa však zapojila približne len polovica tých, ktorých sa testovanie pre druhý stupeň základných a stredných škôl týkalo.

Mnohí si totiž myslia, že o budúcnosti detí a ich základnom práve na vzdelanie nemôže svojvoľne rozhodovať premiér ani počas pandémie. Že napriek pandemickej situácii ohľadom koronavírusu musia v krajine naďalej platiť aspoň základné ľudské práva, medzi ktoré patrí aj dôstojnosť.

Iní zasa plošné testovanie antigénovými testami odmietajú aj preto, že vláda stále nemá dostatok vedeckých dát, že medzi nebezpečných šíriteľov Covid-19 patria aj deti z vyšších ročníkov. Iným prekáža komunikácia premiéra, ktorá ich až uráža a trvajú na základných princípoch demokracie, ktorá je podľa nich aj o zodpovednosti, ale aj slobode rozhodnúť sa.  

Slovensko je doteraz jedinou krajinou Európskej únie, ktorá k reštrikčným opatreniam a zákazom pristupuje pod hrozbou zákazu vychádzania či vyučovania bez negatívneho antigénového testu a rozdeľuje obyvateľov krajiny  do mnohých skupín. Na nevídané celoplošné testovanie v krajine poukázal aj britský denník The Guardian, ktorý upozornil, že hromadné testovanie na Covid znížilo síce mieru infekcie na Slovensku podľa britských vedcov asi  o 60% za týždeň, ale v kombinácii s tvrdými karanténnymi pravidlami a ďalšími opatreniami, ktoré sa v Liverpoole a ani inde vo Veľkej Británii nerealizujú. Inak by to Slovensko nedokázalo. K nedobrovoľnému povinnému testovaniu pristúpilo zatiaľ Slovensko ako jediná krajina EÚ.  K novému umožneniu vzdelávania v škole len pod podmienkou pravidelného testovania antigénovými testami aj s rodičmi a pedagogickým zborom zatiaľ jediná na svete.

Množstvo maloletých, ktorí sa už doma nechcú vzdelávať a chcú sa vrátiť do školy odmietnutiu ich rodičov, dať vlastné deti pravidelne testovať antigénovými testami, ktoré ani nie sú spoľahlivé, nerozumie. V rodinách tak vďaka politikom môže narastať napätie medzi deťmi a rodičmi z oboch strán.

Dalito.sk oslovilo rešpektovanú psychologičku zo súkromného psychologického centra, ktoré sa venuje duševnému zdraviu maloletých.

Psychologička Janka Ashford so svojimi kolegami sa pomocou psychologického poradenstva alebo psychoterapie snaží pomáhať deťom aj dospelým prekonať náročnejšie životné obdobia, medzi ktoré patrí aj pandémia koronavírusu. V centre sa snažia hľadať vnútorné zdroje detí i dospelých a pomôcť im dosiahnuť spokojnejšie fungovanie aj v najťažších časoch krajiny od II. svetovej vojny.

 Čo ak rodičia patria medzi aj zásadových občanov (nie milovníkov konšpirácií) a odmietajú takýto nátlak a jednoducho nedajú sa otestovať a nesúhlasia ani s testovaním ich maloletého dieťaťa, ktoré sa tak nemôže vrátiť do školy? Môže to poznačiť vzťahy v rodine?

Každý rozdiel v názoroch na zásadnú vec môže spôsobiť napätie v rodine. V prípade, ak ide o rodiča a dieťa, ide o to, aby rodič zrozumiteľne vysvetlil dieťaťu svoj názor, aby sa snažil pochopiť pohľad dieťaťa a prejaviť mu porozumenie, ale vo finále o väčších veciach rozhoduje rodič.

Čo v takom prípade, ak ide o mladého zásadového človeka, ale neplnoletého a naopak na testovaní trvajú rodičia?

Všetko je to o komunikácii, porozumení a rešpekte. Je treba debatovať o jednotlivých názoroch a postojoch, je možné, že rodič pod váhou argumentov svojho neplnoletého, ale rozumného dieťaťa zmení názor, ale je možné aj to, že názor nezmení. Vždy ide o to, aby sme spolu komunikovali slušne, aj keď nesúhlasíme, a aby sme sa snažili, aby to napätie z nesúladu neprerástlo do iných oblastí života.

Ako to majú správne rodičia vysvetliť svojim deťom, aby sa v rodinách zbytočne nevytváralo napätie, ktoré reálne spôsobia politici?

Rodičia by mali jasne povedať, aké majú dôvody na jednu alebo druhú voľbu, vyjadriť porozumenie dieťaťu, ak má názor iný. Vyjadriť pochopenie pre to, že z nejakého dôvodu by to dieťa chcelo radšej tak alebo onak… Môžu dieťaťu povedať, že sú za neho zodpovední a snažia sa rozhodnúť tak, aby to bolo čo najlepšie pre dieťa, prípadne aj pre iných členov rodiny. Čím sú rodičia v tejto otázke pokojnejší, tým väčšia šanca je, že dieťa ich rozhodnutie príjme.