Podnikanie a zamestnanie

E-mailová etiketa: Skôr než stlačím „ENTER“

Slovenská pošta e-mailová etiketa

Pravidlá e-mailovej komunikácie sú jasné, napriek tomu ich nie vždy dodržiavame. Sú však pravidlá, ktoré by sme nemali ignorovať nikdy. Inak sa nám po čase môže stať, že jedného dňa nebudeme mať s kým komunikovať. Ľahko sa totiž ako odosielateľ, môžeme u príjemcov ocitnúť v sekcii „ignorovať“.

Toto sú štyri základné pravidlá, na ktoré by sme mali myslieť vždy, keď otvoríme maily.

Vyvarujte sa hromadným e-mailom a rozposielaniu spamu či množstvám dát

Posielanie hromadných e-mailov je síce dostupné a technicky jednoduché riešenie, ale uprednostnil by som ho skôr pri internej komunikácii v rámci firmy, kedy chceme preposlať rovnakú správu naraz viacerým zamestnancom. Ak ale skupina, ktorej chceme rovnakú správu poslať nie je homogénna, radšej si dajme námahu a správu rozpošleme jednotlivo.


Zdieľanie kontaktov ľudí, ktorí sa navzájom ani nepoznajú je netaktné a na druhej strane sa nemusí stretnúť s pozitívnou odozvou. Istým riešením je aj využívanie takzvanej „skrytej kópie“, kedy je adresátov kontakt pre cudziu osobu neviditeľný.  Ak posielame veľké prílohy, je lepšie využiť radšej niektorú zo služieb na zdieľanie dát. Pošta s nadmernými súbormi totiž nemusí adresátovi prejsť, prípadne ju prehliadač vyhodí do nevyžiadanej pošty (spam).

Neposielajme e-maily v afekte a rozčúlení

Pozor na emócie, najmä na sarkazmus a ironické poznámky. E-maily píšeme s chladnou hlavou, inak sa nám náš hnev a afekt môžu vypomstiť. Aj ironické náznaky môže náš adresát pochopiť ako urážku a predpokladám, že o toto nám v komunikácii asi nejde.

Dôverné a súkromné témy radšej osobne

Citlivé témy a súkromné informácie do online priestoru nepatria. Tie si nechávame na osobný rozhovor, prípadne telefonát. Aj ten však pri zložitých a dôverných témach nie je úplne ideálny.


Ak chceme niečo dôležité prebrať, požiadame partnera o schôdzku. Môžeme mu napísať e-mail, alebo si stretnutie dohodneme telefonicky.

Skôr než stlačíme „ENTER“

Pred odoslaním správy stojí za to si ju ešte raz prejsť a opraviť chyby, či doplniť chýbajúce informácie. Samozrejme aj prst na klávesnici sa nemusí trafiť a môžu z toho vzniknúť aj veľmi veselé nedorozumenia. Napríklad ak napíšete „Vážený pán prdseda strtneme sa poobede…“. 

(Ak vás tento článok zaujal, redakcii Dalito.sk môžete darovať kávu)


Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *