Blogy

Fakt očkovaniu nerozumiem

Dcéra má 28 rokov a žije v Nórsku. Je zdravá ako repa, napriek tomu je už dávno zaregistrovaná v štátnom očkovacom systéme proti Covid-19. Jednoducho vyklikala všetky potrebné údaje aj podľa veku a diagnóz, odoslala do dotazníka a už iba čaká na upozornenie, kedy a kde sa má ísť nechať zaočkovať proti Covid-19.

Samozrejme, že v pomyslenom „potravinovom reťazci“ patrí medzi posledných, ale zaregistrovaná je a štát už iba podľa vakcín a priorizovaných skupín jej oznámi, kedy a kde na ňu prišiel rad.

Totálny prehľad


Už nič nerieši. Nič zložité. Systém samozrejme počíta aj s tým, že vakcíny nebudú, takže sa zoznam posúva podľa aktuálnej situácii.

Keď to takto jednoducho ide inde stále nechápem, prečo to takto jednoducho nejde aj na Slovensku. Samozrejme, že je to vec programu múdrych hláv, ktoré naprogramujú objednávací systém dostatočne dopredu. Veď o vakcinácii vedel celý svet dopredu už takmer rok. Rozumní ho evidentne za ten čas dotiahli čo do najlepšej dokonalosti, aby sa s ním nemuseli zaoberať v čase, keď sa už plne má krajina sústrediť na očkovanie. Zatiaľ 74% nórskej populácie je dostatočné množstvo ľudí, ktoré prejavilo záujem o očkovanie, aby sa na to vláda pripravila a nenechala si aj IT objednávací systém na päť minút po funuse.

Totálny chaos


Kto, kedy a kde bude na Slovensku očkovaný, už sa v tom absolútne strácam. Zle mi robí najmä nízky počet zaočkovaných 134 205 najmä ak už vieme, ako niekde vakcíny vyhadzujú, lebo neprišli ľudia a nevedia ich nahradiť, lebo nemali injekcie, lebo… Fakty, za ktoré by mal niekto stáť pred trestným senátom. Veď pre diletantstvo zomierajú ľudia.

S otázkou, prečo Slovensko nie je schopné rozbehnúť rovnaký jednoduchý systém prihlasovania aj na Slovensku som sa obrátila aj na Ministerstvo zdravotníctva, Národné centrum zdravotníckych informácií aj úrad vicepremiérky Remišovej, ktorá sa chváli zriadením štátnej IT firmy, v ktorej by vraj mali pôsobiť najmúdrejšie IT hlavy Slovenska.

Štát nereaguje


Kde je teda problém?

„Na tieto veci sa treba pýtať NCZI, ktoré to má všetko v kompetencii a vyvinulo a naprogramovalo tiež prihlasovací formulár na očkovanie. Pokiaľ ide o prípadný nový systém, ak bude od zodpovedných orgánov zadaná konkrétna požiadavka, sme pripravení pripraviť a dodať zodpovedajúce technické riešenie,“ reagoval na otázku Andrej Ďuríček, hovorca vicepremiérky pre informatizáciu.

Veronika Beňadiková, hovorkyňa Národného centra zdravotníckych informácii (NCZI) na otázku nereaguje od 27. januára 2021.


„Prečo rezervačný systém na očkovanie nie je jednoducho tak jednoduchý ako v Škandinávii, kde sa stačí prihlásiť, vyplniť všetko potrebné, odoslať a podľa toho ako budú chodiť vakcíny, umelá inteligencia upozorní prihláseného, že bude očkovaný vtedy a vtedy a tam a tam? Nórsko tak aj vie, koľko vakcín reálne aj potrebuje,“ znela otázka.

Ministerstvo zdravotníctva už priznalo, že nápor na objednávanie očkovania nezvláda. Cez médiá vyzýva obyvateľov, aby boli trpezliví.

„Po otvorení registrácie na očkovanie proti COVID-19 pre ďalšiu vekovú skupinu došlo k preťaženiu call centra ministerstva zdravotníctva. Nápor na linky vzrástol až na 500 hovorov v jednej sekunde. Ministerstvo zdravotníctva navyšuje kapacity, do konca týždňa by call centrum malo zvládať denne 5000 hovorov,“ uviedla hovorkyňa MZ SR Zuzana Eliášová v oficiálnom vyhlásení.

MZ SR som požiadala o doplňujúcu reakciu. Ak je vicepremiérka pre informatizáciu Remišová (Za ľudí) pripravená dodať kvalitnejší systém, prečo tak doteraz rezort zdravotníctva neurobil, keďže to podľa ich vlastných verejných vyhlásení evidentne nezvláda? Prípadnú odpoveď doplníme.

(Ak vás tento článok zaujal, redakcii Dalito.sk môžete darovať kávu)


Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *