Odhaľte stravovacie mýty a jedzte zdravšie

MILAN BUNO -

Ako vyzerá stravovanie, ktorým sa dá predchádzať tým chorobám, ktoré nám devastujú našu starobu? A čo stravovanie, ktoré podľa možnosti dokonca brzdí proces starnutia ako taký?

Keď novinár Bas Kast vo svojich štyridsiatich rokoch skolaboval s bolesťami na hrudníku, vynorila sa pred ním existenčná otázka: Zruinoval si zdravie nezdravou stravou (Junkfood) bez akejkoľvek hodnoty? Predsavzal si, že radikálne zmení svoje stravovanie a vylieči sa sám. Ale čo je skutočne zdravé? Začala sa mnohoročná výskumná cesta do aktuálneho bádania o starnutí a stravovaní.

A tak vznikla mimoriadne užitočná kniha Stravovací kompas, ktorá práve vyšla vo vydavateľstve Príroda.

Autor v nej nielen skúma, akými potravinami možno predchádzať typickým chorobám staroby, ale tiež – čo je obsahom štvrtej a poslednej hlavnej témy tejto knihy – ako stravovanie pôsobí na proces starnutia ako taký:
Existujú potraviny, ktoré urýchľujú starnutie?

Či, naopak, ak otázku mierne zveličíme: Sú aj také, ktorými sa dá „prejesť sa do mladosti“? Alebo je to naivná predstava?

Bas Kast sa v knihe Stravovací kompas tiež venuje otázkam ako:

  • Čo jedia dlhoveké národy?
  • Ako sa efektívne chudne?
  • Dá sa vyhnúť typickým chorobám staroby?
  • Možno sa určitými potravinami udržať mladým?

Z tisícok miestami odporujúcich si štúdií filtruje overené poznatky o zdravej strave. Na ceste k nim odhalí mnohé stravovacie mýty. Objektívny pohľad na zozbierané dáta a poznatky uplynulých desaťročí odhaľuje: mnohé veci, ktoré považujeme za zdravú stravu, môžu značne škodiť nášmu telu. A naopak, niektoré potraviny so zlou povesťou sa ukážu ako veľmi liečivá medicína.

Prečítajte si úryvok z knihy Stravovací kompas:

Príkladom je hrozivo rozšírená fóbia z tuku, ktorá vyčíňa od 80. rokov. Až do dnešného dňa nám rôzne oficiálne zdravotnícke organizácie kladú na srdce, aby sme tuk konzumovali len s najväčšou opatrnosťou. Varovanie znie jednoducho – čo vyznieva ešte hrozivejšie: kto je mastné, bude tučný.

Okrem toho sa hovorí, že tuk upcháva naše cievy, podobne ako je to pri odtokovej rúre, a takto spôsobuje srdcový infarkt. Ruky preč od mastného mäsa (kura len bez kože!), ruky preč od plnotučného mlieka, tvarohu, smrtiaceho gréckeho jogurtu, masla, syra, mastných šalátových zálievok atď. Niektorí ináč veľmi uznávaní kardiológovia varujú dokonca pred avokádom a malými, zvodnými kalorickými bombami s názvom orechy…

Čo nám toto varovanie prinieslo? Do akej miery nám zatratenie tuku pomohlo? Sme pri dodržiavaní kultu nízkotučných jedál štíhlejší a zdravší? Kto sa triezvo pozrie na údaje, môže prísť len k jednému záveru: nie, práve naopak. Ba čo viac, s tukovou fóbiou sa naplno rozbehla epidémia nadváhy, ktorá nás dnes ničí!

Napriek tomu mnohé vplyvné spolky, ako v Nemecku Nemecká spoločnosť pre výživu, sa tvrdošijne držia dogmy nízkotučnej stravy. Fatálnym vedľajším účinkom zatratenia tuku bolo a je: kto sa vzdá tuku, nutne konzumuje niečo iné.

Väčšinou ide o rýchlo stráviteľné sacharidy, ako biely chlieb, zemiaky, ryža alebo netučné, zato však veľkoryso cukrom obohatené priemyselné produkty.

Okrem iného sú to rýchle sacharidy, neobsahujúce veľa živín, ktoré stále viac potvrdzujú, že sa z nich priberá, a sú omnoho nezdravšie ako väčšina tukov.

Ako dnes vieme, tuk nespôsobuje automaticky tučnotu (i keď niektoré snacky bohaté na tuky, ako moje kedysi také obľúbené lupienky, môžu k tomu, samozrejme, prispieť, a to v nemalej miere). Ba čo viac, mnohí ľudia schudnú úspešne až potom, keď ignorujú oficiálne stravovacie odporúčania a zvýšia podiel tuku vo svojej strave.

Práve pri nadváhe môžu niektoré potraviny s obsahom tuku napomáhať chudnutie! Viaceré potraviny bohaté na tuky patria okrem toho k najliečivejšej strave, akú vôbec môžeme jesť – a nejeme z nej priveľa, ale primálo:

• Omega-3 mastné kyseliny – predovšetkým v tučných rybách, ako losos, sleď a pstruh, ale aj v ľanových a chia semienkach – neupchávajú naše cievy, ale chránia pred smrteľnými kardiovaskulárnymi chorobami.
• Kto zje denne dve plné hrste orechov (s obsahom tuku), nepriberie z toho, ale zostane skôr štíhly, znižuje si riziko rakoviny o 15 percent a nebezpečenstvo kardiovaskulárneho ochorenia o takmer 30 percent. Riziko úmrtia následkom cukrovky sa takto znižuje o takmer 40 percent, riziko úmrtia na infekčnú chorobu sa znižuje o 75 percent.
• Vysokohodnotné olivové oleje obsahujú látky s názvom mTOR, ktoré brzdia kritické rozhranie starnutia tela. Olivový olej takto dokonca dokázal zabrzdiť proces starnutia a pôsobil ako druh lieku proti starnutiu.