3 odpovede

Keď emócie valcujú internet

Na Slovensku hovoríme, že futbalu, hokeju a žurnalistike sa rozumie každý. Obzvlášť v týchto dňoch, keď sú vybičované emócie aj na sociálnych sieťach. Online priestor dáva možnosť vyjadriť sa každému bez ohľadu na vek či akúkoľvek relevantnú skúsenosť. Stačí tak málo, mať iba iný názor a slová o profesionalite, ale aj nadávky či iné invektíva, sa len tak hrnú aj na respondentov. Kým v zahraničí anonymné vyjadrenia (nemusia byť rovno hanlivé) z webov sťahujú, u nás to ich autori považujú za útok na slobodný názor. Ako a či vôbec majú  autori článkov a správcovia webov na to reagovať, odpovedá expert na etiketu a komunikáciu Marek Trubač.

Majú tieto reakcie autori ignorovať, alebo na ne trpezlivo reagovať?

Akokoľvek sa novinár snaží o objektivitu svojej práce, nikdy ju všetci nebudú považovať za nestrannú. Aj novinár má svoj názor, a ten už obsahuje aj subjektívnu podstatu. O svoju dôveryhodnosť musí neustále bojovať, pretože nadobudnúť kredit dôveryhodnosti je mimoriadne náročné, pričom k jeho strate môže prísť veľmi ľahko. Najlepšou cestou je vytvoriť platformu pre čo najširšie spektrum názorov a pohľadov na opisovanú problematiku, dať možnosť reagovať oponentom a vytvoriť priestor aj na občiansku polemiku. Každá redakcia by mohla takýmto „odborníkom“ ponúknuť priestor na realizáciu svojich žurnalistických predstáv prostredníctvom čitateľských blogov, kde by sa však museli podpísať svojím pravým menom, a nie skrývať sa za vymyslený pseudonym.


Novinárom bežne ľudia nadávajú do neprofesionálov. Kto je vlastne profesionál?

Definícia profesionála ako taká je jednoduchá. Ide o odborníka na konkrétnu oblasť, v ktorej pôsobí za odplatu, teda dostáva zaplatené. V širšom ponímaní za profesionála považujeme toho, kto je vo svojej špecifickej činnosti dostatočne erudovaný, zdatný, šikovný a úspešný. Útoky, nadávky a podpichovanie niektorých diskutérov (najmä tých anonymných) , pokiaľ sa nezakladajú na reálnych podkladoch, nestojí za to vôbec čítať či ďalej rozoberať. Aj v tomto prípade platí, že jedna lastovička leto nerobí a je viac pravdepodobné, že tých, ktorí majú na profesionalitu autora článku iný názor, je isto viac ako večných nihilistov a kritikov všetkého naokolo.

Čitatelia zasielajú aj dobre mienené rady. Ako reagovať na tie, ktoré patria do kategórie nereálne?

Bez čitateľov sú články i žurnalistika zbytočné. Aj preto je dobré sledovať o čo majú čitatelia záujem, čo im chýba, čo sa im páči a čo nie. Rady, návrhy, prípadne témy by mali brať redakcie ako inšpiráciu a vyberať z nich tie, ktoré považujú za uskutočniteľné a hodné nasledovania.




Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *