Keď je už práca na diaľku príliš náročná – overené spôsoby riešenia home office

Dalito.sk/ilustračné foto: Daxiao Productions / Shutterstock.com
PR -

Práca z domova tzv. home office, nie je až taká jednoduchá ako sa na prvý pohľad zdá. Pre mnohých ľudí je totiž ťažké zladiť pracovné povinnosti so súkromným každodenným životom. Máte provizórnu domácu kanceláriu zriadenú u vás doma, ktorá nespĺňa vaše očakávania? Práca na diaľku je výzva, ktorú nie je ľahké splniť. Ale existuje niekoľko spôsobov, ako zvýšiť svoju produktivitu a zbaviť sa pocitu permanentnej únavy.

Práca na diaľku – požehnanie alebo prekliatie?

Vykonávanie profesionálnych povinností priamo z pohovky sa môže zdať ako perfektná voľba, kým si to nevyskúšate. Zrazu sa ukazuje, že nie všetko má svoje plusy. Práca z domova by mala byť pohodlná, ale nastáva problém s organizáciou času a s oddeľovaním pracovného a súkromného života.

Uvedomíte si, že vás už nerozptyľujú rozhovory kolegov a taktiež neustále zvoniace telefóny. Nahradili ich však iné domáce rušivé elementy ako je bežný chod domácnosti, deti, partner, ďalší diel seriálu či video na Youtube a podobne. To sú veci, na ktoré ste v kancelárii ani nepomysleli.

Je tu aj otázka vašej pracovnej pozície. Pred pandémiou nebol každý pripravený vykonávať svoje pracovné povinnosti na diaľku. Mnohí z nás nemajú to správne pracovné miesto, kde by mohli v pokoji pracovať. Medzitým práce z domu v dôsledku koronavírusu pribudlo a tento trend bude pravdepodobne pokračovať aj po pandémii. Preto sa oplatí vytvoriť si priestor pre svoju domácu kanceláriu.

Zvládnete to – práca na diaľku v praxi

Ak ste sa doteraz nevedeli zorientovať vo svojej domácej pracovni, nezúfajte. Existuje mnoho spôsobov, ako túto situáciu riešiť. Potreba pracovať z domu zasiahla veľkú skupinu ľudí. Pred pandémiou si takto svoje povinnosti plnilo len necelých 5 % pracovníkov. Tento počet sa po zavedení obmedzení výrazne zvýšil.

Výskum ukazuje, že pre väčšinu ľudí počas pandémie bola práca na diaľku buď novinkou, alebo niečím, čo bolo predtým len výnimočne. A najmenej pre tretinu týchto pracovníkov to súviselo s narušením ich pracovného rytmu, čo viedlo k únave a problémom s produktivitou. Polovica zamestnancov sa sťažuje na stratu rovnováhy medzi súkromným a pracovným životom.

Práca z domova si preto vyžaduje nielen disciplínu, ale aj reorganizáciu pracovného času a zmenu prístupu. Musíte si preorganizovať svoj každodenný rytmus. Obnovenie správnej rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom to je cieľom, ktorý by ste mali dodržiavať aspoň v počiatočnom období práce na diaľku. Neskôr sa to pre vás stane už zvykom. Šancu prispôsobiť sa má každý. A ako?

Pravidla práce u home office

V prvom rade si stanovte pravidlá, ktoré by ste mali dôsledne dodržiavať. To platí najmä pri dodržiavaní denného plánu. Ak sa chystáte pracovať z domu 8 hodín denne, stanovte si konkrétny pracovný čas. Takto vytvorená pravidelnosť vám umožní zladiť pracovné povinnosti s každodenným životom doma.

Význam udržiavania rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom v prípade práce na diaľku výrazne narastá. V kancelárii nás domáce povinnosti nerozptyľujú. Doma je neustále čo robiť, neustále nás niekto alebo niečo vyrušuje. Informujte preto rodinu o svojich zásadách, aby nedochádzalo ku konfliktom a aby vás pri práci nič nevyrušovalo.

Určitou výhodou práce z domova je, že si môžete dovoliť byť menej formálny. Taktiež ušetríte čas, pretože nemusíte dochádzať do kancelárie. Dodržiavaný primeraný pracovný a denný rytmus umožňuje hlbšie oddelenie práce od každodenného života. Môže to znieť ako klišé, ale prácu z domova berte ako prácu v kancelárii.

Doprajte si tiež čas na oddych. Odpočinok je dôležitý, ak chcete pracovať efektívne. Je to dôležité najmä vtedy, keď pracujete na projekte a musíte dokončiť úlohu (napr. ste IT špecialista alebo architekt). Preto si nezabudnite robiť prestávky počas práce. 

Vytvorte si domácu kanceláriu

Miesto, kde pracujete, je rovnako dôležité. Ak vás k tomu ešte pandémia koronavírusu neprinútila, tak si teraz vytvorte miesto pre vlastnú domácu kanceláriu. Takýto vlastný kútik je užitočný aj v iných situáciách, napríklad pri realizácii koníčkov a súkromných projektov.

I na domácom pracovisku je dôležité vytvoriť si príjemnú atmosféru, kde si môžete dovoliť väčšiu individualizáciu ako v kancelárii.

Je dôležité, aby toto vaše miesto malo určitý charakter. Samostatná miestnosť bude určite vhodnejšia, ale nie vždy je to možné. A preto je dôležité si vytvoriť aspoň samostatnú pracovnú zónu v miestnosti. Taktiež je dôležité vybrať si ten správny nábytok. Ak pri svojej profesionálnej činnosti využívate veľa kníh (ste vedecký pracovník, prekladateľ apod.), potom budete potrebovať dostatočne veľké police. Ak máte veľa zakladačov, potom musíte venovať pozornosť veľkosti políc. Z praktického hľadiska by všetky skrinky mali byť umiestnené tak, aby boli blízko pracoviska.

Dôležité je aj to, kde sedíte a na čom sedíte. Ergonomické princípy známe z kancelárie – písací stôl by mal mať veľkú pracovnú dosku, na ktorú sa vám zmestia dokumenty aj notebook. Musí poskytovať stabilitu.

Ergonomická kancelárska stolička umožňuje znížiť nepriaznivé zdravotné účinky spojené so sedavým spôsobom života. Tvarované sedadlo je úľavou pre chrbticu, opierka hlavy zabráni bolestiam krku a chrbta a opierky rúk dovolia našim rukám odpočinúť si po niekoľkohodinovom písaní na klávesnici. Investícia do dobrého kancelárskeho nábytku je vždy dobrým rozhodnutím, pretože dokáže výrazne zvýšiť komfort práce. To sa následne premieta do účinnosti, zlepšuje koncentráciu a zabraňuje rýchlej únave.

Stojí za to pripomenúť, že drahšie modely znamenajú široké možnosti úprav, čo umožňuje lepšie si stoličku prispôsobiť vlastným potrebám. Na stránke stolicky24.sk nájdete aj lacnejšie modely, ktoré vám taktiež dobre poslúžia v domácej kancelárii. Napriek tomu sa oplatí investovať do kvalitného otočného kresla, akým je napr. model Ioo WS KMD32. V ponuke je nábytok v rôznej cenovej kategórii, rôznych rozmerov a štýlov, ktorý vám umožní vytvorenie si pohodlnej domácej pracovne v každom byte.