Správy

Konečná, superjumbo A380 končí, klinec zabilo Emirates 

Európsky výrobca lietadiel Airbus oznámil za minulý rok rast čistého zisku o vyše štvrtinu a predpokladá, že tento rok dodá na trh takmer 900 lietadiel. Spoločnosť však zároveň informovala, že s výrobou najväčšieho lietadla na svete A380 končí.

Spoločnosť uviedla, že čistý zisk za rok 2018 dosiahol 3,05 miliardy eur. Oproti roku 2017 to predstavuje rast o 29 %. Tržby dosiahli 63,7 miliardy eur, zatiaľ čo v roku 2017 to bolo 59 miliárd eur. Prispeli k tomu najmä rekordné dodávky komerčných lietadiel. Airbus dodal vlani celkovo 800 lietadiel, o 82 viac než v roku 2017. Tento rok ich plánuje na trh dodať od 880 do 890.

Emirates Airbus A380/foto: Emirates

Spoločnosť však zároveň oznámila, že ukončí produkciu svojho dvojposchodového A380, najväčšieho lietadla na svete. Lietadlo bolo síce medzi cestujúcimi populárne, zároveň ale príliš nákladné a dopyt po ňom v poslednom období zo strany aerolínií klesal. Konečné rozhodnutie v Airbuse padlo po tom, ako kľúčová letecká spoločnosť Emirates zo Spojených arabských emirátov svoju objednávku na A380 znížila.


Emirates Airbus A380/foto: Emirates

Airbus informoval, že produkciu tohto stroja, ktorý je v prevádzke zhruba desaťročie, ukončí v roku 2021. Už skôr upozornil, že rentabilita A380 závisí od záujmu Emirates. Aerolínie však oznámili, že celková objednávka na A380 bude oproti pôvodným predpokladom o 39 strojov nižšia. Namiesto toho dokúpia od Airbusu 70 menších lietadiel.

Emirates Airbus A380/foto: zdroj: Emirates

„V dôsledku tohto vývoja a nedostatočných objednávok od ďalších aerolínií Airbus ukončí dodávky A380 v roku 2021,“ oznámila spoločnosť s tým, že za takýchto okolností nemá zmysel udržiavať produkciu tohto modelu.

Emirates Airbus A380/foto: zdroj: Emirates

Rozhodnutie môže ovplyvniť približne 3500 pracovných miest, dodal Airbus, vrátane stoviek pracovných pozícií v meste Broughton v severnom Walese. Ďalšie pracovné miesta to ovplyvní napríklad aj v závode na výrobu motorov v Derby.

Emirates Airbus A380 vzlieta v Dubaji/foto: airbus.com

Zatiaľ čo rozhodnutie znamená pre Airbus ranu, pre Boeing to je obrovská výhoda. Európsky výrobca totiž veril, že A380 postupne vytlačí z trhu B747 od Boeingu. Ako sa však ukázalo, aerolínie nemali taký záujem o finančne náročný stroj, ktorého veľkosť si navyše vyžadovala vybudovanie nových pristávacích a vzletových dráh a úpravy terminálov.

Môže vás zaujať:

KRZÁNOVÁ: „Lietadlo pristane aj bez motorov, hrozbou je požiar na palube.“ 




Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *