Kto nie je na FB akoby neexistoval, aj pre vládu SR

Dalito.sk/Rokovanie vlády SR/foto: ÚV SR

Ja sa už týždne nestíham diviť. Naposledy počas tlačovej konferencie ministra vnútra Romana Mikulca (OĽANO). Nielen pre to, ako habkal a nevedel reagovať, tak útočil na city, ale najmä pre obsah o tom, ako vlastne všetky najdôležitejšie rozhodnutia vlády, ktoré ovplyvnia život aj zdravie slovenských občanov, majú najnovšie občania sledovať na sociálnych sieťach, najmä na Facebooku.

Od 21. marca 2020, odkedy Slovenskú republiku riadi nová vláda som si všimla niečo, čo v porovnaní s inými krajinami nemá obdobu.  Nielenže tlačové oddelenia, až na zopár výnimiek, ako ministerstvo práce a tlačové vicepremiérky Remišovej, vlastne neexistujú, ak predsa len niečo pošlú, tak maximálne link z Facebooku (FB). Takúto (ne)úroveň komunikácie si za posledných 21 rokov žurnalistiky nepamätám a odmietam s nimi hrať túto asociálnu hru. Podľa mňa je to jednoducho nedôstojné k občanom aj čitateľom.

Okrem toho, že nie každý občan je na (a)sociálnych sieťach. Dokonca je stále viac tých, ktorí ich opúšťajú aj pre výpredaj súkromia a narastanie arogancie a násilia. Tlačové oddelenie Úradu vlády SR išlo ešte ďalej, to už posiela len link na video z tlačovky+ ilustračné fotografie s premiérom Igorom Matovičom (OĽANO).

Kým napríklad tlačové oddelenie českej vlády posiela riadne oficiálne správy aj cez polnoc, hovorkyňa úradu vlády SR Tatiana Kmecová na moje výhrady k upadnutej úrovni a profesionalite tlačového oddelenia ÚV SR reagovala, že ona nie je  novinárka.

V ČR naozaj neprejde jediná tlačová konferencia, po ktorej by nenasledovalo aj zaslanie oficiálnej tlačovej správy. Dokonca, v čase koronavírusu vláda prijala opatrenie, že tí, ktorí sa na tlačovke nemôžu zúčastniť aj osobne, majú možnosť klásť otázky verejne priamo cez videokonferencie a to počas priameho prenosu. O politike ako takej nech si myslí kto chce čo chce, ale štábna kultúra by sa mala zachovať vždy, aj pre budúce generácie. Lebo tak je to správne. No čo už, aký kraj, taký mrav.

Príklad komunikácie tlačového odboru ÚV SR s verejnosťou/foto: zdroj: Dalito.sk

Naposledy som na divnú novinku upozornila aj ministerstvo dopravy, ktoré do redakcie poslalo akože oficiálnu tlačovú správu, rozumej link na FB, že minister dopravy Dostál (nom. Sme rodina) sa vyjadril k vlakom zadarmo. Aj im som napísala, či toto tlačové oddelenie naozaj myslí vážne a informáciu sme nezverejnili. Nereagovalo dodnes. Tak ako väčšina ostatných rezortov, ktoré už vlastne nereagujú takmer na nič, iba na to, čo chcú.

Oficiálne vyjadrenie ministra dopravy a výstavby SR Andreja Doležala nom. Sme rodina) na tému dočasného pozastavenia vlakov zadarmo pre seniorov/foto: zdroj: Dalito.sk

Zamýšľam sa, či mám niekde v zákonoch začať naozaj hľadať nejaký tajne prepašovaný paragraf, že novou povinnosťou občana Slovenskej republiky je aj od 21. marca 2020 mať založený vlastný účet najmä na FB. Prípadne, že to platí aj pre deti, ktoré sú tiež občanmi SR, len neviem, či musia asociálne pohrebisko emócií na FB mať ešte skôr ako sa naučia písať a čítať, alebo nie.

Nič podobné na Dalito šíriť nebudem. Nikdy nepristúpim na túto nedôstojnú formu komunikácie, ktorá v EÚ podľa mňa nemá obdobu. Myslím si, že je to nedôstojné nielen k čitateľom Dalito, ale najmä k občanom Slovenska a aj neslušné.

Ale možno za mýlim, možno je už iná doba a možno naozaj v tých zmätočných príkazoch, zákazoch, povolení aj zrušených povolení, niekto niekde prijal aj to, či len tak opäť rozhodol, že povinnosťou každého občana Slovenskej republiky je od 21. marca 2020 aj vlastniť osobný profil na sociálnych sieťach, aby si napríklad mohol prečítať aj oficiálny súkromný status predsedu vlády SR Igora Matoviča (OĽANO). V pohode, aj tak môže vyzerať moderné Slovensko 21. storočia aj v rámci Európskej únie.

Na to, že premiér Matovič riadi krajinu cez FB už upozornili aj iné médiá, ktoré potom Igor Matovič označil za konšpiračné, upozornil portál omediach.com. No aj tak sa dá, čo nedokonal Fico so SMERom, dokoná Matovič a potom posledný zhasne a oznámi to na FB.