Ovocie a zeleninu v Tescu odteraz kúpite iba v 100 % recyklovateľných obaloch

Dalito.sk/Do roku 2025 budú všetky obaly vlastnej značky Tesco plne recyklovateľné/zdroj: Tesco, SR
PR -

Aj výrobky vlastnej značky Tesco v kategórii ovocia a zeleniny odteraz nájdete na pultoch v 100 % recyklovateľných obaloch. Spoločnosť tak ako prvý maloobchodný reťazec v krajine prináša svojim zákazníkom ďalšiu celú kategóriu výrobkov v ekologickejších obaloch. Robí tak ďalší krok k naplneniu svojho záväzku, že do roku 2025 budú všetky obaly vlastnej značky Tesco plne recyklovateľné. Táto kategória je zároveň príkladom využívania obalovej stratégie spoločnosti Tesco s názvom 4R (Remove – odstrániť, Reduce – zredukovať, Reuse – znova použiť, Recycle – recyklovať) a časť výrobkov, tam kde je to vhodné, tradične predáva bez obalu.

 „Teší ma, že v súčasnosti máme tri kompletné kategórie produktov značky Tesco v 100 % recyklovateľných obaloch – čistiace prostriedky, rezance, cestoviny a ryža a teraz už aj čerstvé ovocie a zelenina. Kategória čerstvých potravín má v porovnaní s ostatnými svoje špecifiká. Tam, kde to bolo možné, sme vymenili obaly za papierové alebo sme ich úplne odstránili. Budeme pokračovať v plnení našich ambícií a ešte v tomto roku zákazníci môžu očakávať nové úplne recyklovateľné obaly pre ďalšie kategórie,“ hovorí Erik Šiatkovský, komerčný riaditeľ spoločnosti Tesco na Slovensku.

Samotná zmena sa týka výrobkov v kategórii ovocia a zeleniny, ktoré sa predávajú v obaloch. Jedným z hlavných dôvodov balenia ovocia a zeleniny je zachovanie ich čerstvosti a kvality, čo pomáha predchádzaniu plytvania potravinami. Ďalšími praktickými výhodami v prospech zákazníka sú ochrana pred mechanickým poškodením aj pohodlie pri nakupovaní a možnosť nákupu výrobkov bez nutnosti váženia. Ovocie a zelenina, ktoré sa tradične predávajú voľne, sú taktiež príkladom obalovej stratégie spoločnosti Tesco 4R – Remove, Reduce, Reuse, Recycle (odstráň, zníž, použi znovu a recykluj). Nové obaly nemajú vplyv na cenu.

V súvislosti so stratégiou 4R nie je zanedbateľný ani fakt, že na distribúciu ovocia a zeleniny Tesco dlhodobo používa opakovane použiteľné zelené prepravky. Sú 100 % recyklovateľné a používajú sa opätovne, čo znamená, že nevzniká žiaden odpad  z obalových materiálov.

Obaly výrobkov v tejto kategórii boli vyvinuté v súlade s národnými predpismi o recyklovateľnosti materiálov, čo znamená, že zákazníci môžu použité obaly výrobkov likvidovať udržateľným spôsobom za predpokladu, že použijú správne kontajnery na triedený odpad.

PRÍKLADY VÝROBKOV V KATEGÓRII ČERSTVÝCH POTRAVÍN V NOVÝCH 100 % RECYKLOVATEĽNÝCH OBALOCH
Pre bio cukety a papriky balené po dvoch kusoch sa namiesto plastového vrecka používa len papierová páska. V prípade zemiakov sme nahradili „D-pack“ predtlačenými polyetylénovými vreckami, vďaka ktorým je celý obal plne recyklovateľný bez potreby oddeľovania etikiet od obalu. Pri produktoch, ako sú kivi alebo avokádo, sme plastové podnosy nahradili papierovými. Pri produktoch, ako je hrozno, bolo veko nahradené fóliou. V kategórii exotického ovocia sme úplne odstránili polystyrénové vrecká. Vo všeobecnosti sme pri všetkých plastových obaloch nahradili polystyrén a iné zle recyklovateľné materiály takými materiálmi, ktoré sú plne recyklovateľné – príkladom sú plastové podnosy na drobnú zeleninu.   
zdroj: Tesco, SR

Ďalšie aktivity spoločnosti Tesco v obalsti trvalej udržateľnosti:

  • V roku 2009 sa Tesco stalo prvou firmou na svete, ktorá si stanovila cieľ uhlíkovej neutrality do roku 2050. V roku 2021 maloobchodný reťazec oznámil nový celoskupinový cieľ nulových čistých emisií (klimatickú neutralitu) do roku 2035 pre svoje vlastné prevádzky a zároveň sa zaviazal ku klimatickej neutralite aj v rámci svojho dodávateľského reťazca do roku 2050.
  • Tesco je prvým a jediným podnikom v strednej Európe, ktorý uverejňuje dáta o potravinovom odpade. Robí tak pravidelne už od roku 2016.
  • Na Slovensku v porovnaní s východiskovým rokom 2016/17 ide o 69 % zníženie množstva potravinového odpadu z pohľadu všetkých predávaných potravín, čo znamená, že sa Tescu naďalej darí prekračovať cieľ SDG 12.3 – do roku 2030 znížiť potravinový odpad o polovicu (cieľ reťazec naplnil už u roku 2019).
  • Z predajní na Slovensku úspešne redistribuujeme  90 % nepredaných potravín vhodných na ľudskú konzumáciu charitatívnym organizáciám alebo ako krmivo pre zvieratá.
  • Tesco už odstránilo všetky nerecyklovateľné a ťažko recyklovateľné materiály z obalov výrobkov vlastnej značky Tesco.
  • Na jar 2019 Tesco v strednej Európe vyslovilo tri verejné záväzky k vytvoreniu udržateľnejších obalov vlastnej značky a prijatiu krokov, ktoré povedú k vytvoreniu obalového systému s uzavretou recyklačnou slučkou v Tesco prevádzkach. Spoločnosť chce, aby všetky obaly produktov jej vlastných značiek boli do roku 2025 recyklovateľné alebo opakovane použiteľné.
  • Spoločnosť Tesco uplatňuje pri obaloch vlastných značiek prístup 4R (Remove-Reduce-Reuse-Recycle), čím znižuje spotrebu materiálov a uľahčuje ich recykláciu. Tento prístup znamená odstránenie obalov všade, kde je to možné (Remove), zredukovanie tých obalov, ktoré nemožno odstrániť (Reduce), viac obalov použiť opakovane (Reuse) a to, čo zostane, zrecyklovať (Recycle).
  • „Uzavretá recyklačná slučka“ je systém riadenia, v ktorom sa všetky materiály opakovane používajú alebo vracajú a následne recyklujú alebo sa zmení ich využitie, takže sa nič nevyhadzuje. Vytvorenie uzavretej slučky si vyžaduje spoluprácu vlády, výrobcov obalov, dodávateľov aj maloobchodu. Tento prístup k používaniu obalov je založený na zásadách cirkulárnej ekonomiky.
https://www.dalito.sk/oblubene-cestoviny-ci-ryza-v-tescu-odteraz-v-100-recyklovatelnych-obaloch/