Správy

Peter Kalenský fotografoval už ako pionier: PREŠOV´89

Vernisáž výstavy fotografií v Univerzitnej knižnici PU pri príležitosti 30. výročia Nežnej revolúcie Udalosti Novembra 1989 si Univerzitná knižnica Prešovskej univerzity v Prešove (UK PU) pripomína viacerými podujatiami. Medzi najsignifikantnejšie z nich patrí výstava známeho prešovského amatérskeho fotografa Petra Kalenského, ktorý začal fotografovať ešte ako pionier (fotoaparátom Pionýr).

Venoval sa najmä fotografii prírody, študentského divadla, športu a tiež reportážnej fotografii. Publikoval v dennej tlači, kalendároch, časopisoch a fotopublikáciách.

Výstava známeho prešovského amatérskeho fotografa Petra Kalenského, ktorá ponúka výber fotografií zo zhromaždení v novembri a decembri 1989 v Prešove. /foto: @petinoh, UK PU

Veterinár s fotoaparátom 


Počas štúdia na Vysokej škole veterinárskej v Košiciach viedol fotografický krúžok. Zúčastňoval sa fotografických amatérskych a študentských súťaží od okresnej po celoslovenskú úroveň. Zručnosti z fotografie pri nízkej hladine svetla nadobudnuté na festivaloch študentského divadla Akademický Prešov uplatnil aj pri fotografovaní zhromaždení v novembri a decembri 1989 v Prešove (od 24.11. do 20.12.1989), z ktorých fotografie sú vystavené v UK PU.

Výstava známeho prešovského amatérskeho fotografa Petra Kalenského, ktorá ponúka výber fotografií zo zhromaždení v novembri a decembri 1989 v Prešove. /foto: @petinoh, UK PU/foto: @petinoh, UK PU

Viaceré z nich už boli použité v rôznych publikáciách venovaných novembrovým udalostiam ´89. Fotovýstava bola sprístupnená v UK PU už 4. 11. 2019, no jej slávnostné otvorenie sa udialo v utorok 12. novembra 2019 o 16-tej hodine – symbolicky v deň 10. výročia odhalenia sochy Prešovská sloboda od sochára Jara Drotára, ktorá pripomína Nežnú revolúciu v areáli Prešovskej univerzity.

„Prešov zareagoval na novembrové udalosti roku 1989 relatívne rýchlo, čo sa prejavilo skorým vznikom Študentského hnutia (štrajkového výboru) a Občianského fóra, neskôr zmenené na VPN – Verejnosť proti násiliu (koordinačný výbor). Obidva výbory začali okrem iných aktivít promptne organizovať aj rôzne protestné zhromaždenia (mítingy),“ uviedol na úvod vernisáže Peter Haľko , riaditeľ UK PU, ktorý priblížil novembrové udalosti z pozície jeho priameho účastníka – študenta, akých vtedy boli v celom Československu tisíce.

Tvár revolúcie

Na fotografiách Petra Kalenského sú zachytené viaceré z nich, či už študentské a verejné zhromaždenia v centre mesta alebo zhromaždenia v mestskej hale.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.


P. Haľko pripomenul, že tvárou Nežnej revolúcie v Prešove bol Mikuláš Laš (herec Ukrajinského národného divadla), ktorý bol moderátorom väčšiny týchto zhromaždení. UK PU touto výstavou vzdáva hold nielen jemu, ale najmä občianskym či študentským aktivistom – osobnostiam prešovského Novembra, ako aj všetkým Prešovčanom, ktorí sa aktívne zapojili do udalostí na sklonku roku ´89 a stali sa tak neoddeliteľnou súčasťou Nežnej revolúcie.

Aj študenti UK PU/foto: @petinoh, UK PU

Vernisáž podporil aj hudobník Ján Jendrichovský (absolventa FF PU), ktorý osobitým, emotívnym štýlom interpretoval na akordeóne jednu z najpôsobivejších piesní Karla Kryla: Morituri te salutant – skladbu, ktorou Kryl zahajoval svoje prvé koncerty po návrate do Československa.

Hudobník Ján Jendrichovský (absolventa FF PU)/foto: @petinoh, UK PU

Nádej aspoň čiastočne pretavené

Výstavu slávnostne otvorila prorektorka Prešovskej univerzity Ivana Cimermanová, ktorá  vyzdvihla úlohu študentov v Nežnej revolúcii a ocenila aktivitu prešovských fakúlt, resp. ich študentov a pedagógov, počas pamätných revolučných dní. „Som presvedčená, že nádeje z Novembra boli aspoň čiastočne pretavené do reality,“ uviedla aj pred študentami.

Prorektorka Prešovskej univerzity Ivana Cimermanová/foto: @petinoh, UK PU

Poďakovala sa osobnostiam prešovskej Nežnej revolúcie, ktorí prišli na vernisáž – Peter Rázus, Ľudo Petraško, Peter Lieskovský (členovia VPN) a Miro Ondirko (šéfredaktor študentských novín Prešovská zmena), aby priblížili študentom revolučné udalosti.

Poukázala tiež na to, že Prešovská univerzita si 30. výročie týchto udalostí pripomína viacerými akciami, aby odkaz 17. novembra pretrvával aj naďalej.

Na vernisáži sa zúčastnilo viacero osobností. Za všetkých prehovoril Ľ. Petraško, ktorý početnému auditóriu (skladajúcemu sa najmä zo študentov a učiteľov Filozofickej fakulty PU) priblížil začiatky Nežnej revolúcie v Prešove, vznik VPN a jeho fungovanie, organizovanie mítingov a celkovo novembrovú atmosféru nielen v Prešove a vtedajšom Československu, ale prepojil ju s udalosťami prebiehajúcimi v tej dobe vo východnej Európe.


(vľavo)Peter Haľko , riaditeľ UK PU a (vpravo) osobnosť Nežnej revolúcie 89 v Prešove Ľudo Petraško/foto: @petinoh, UK PU

24. november

Auditóriu priblížil najmä prvý mesiac prešovskej Nežnej revolúcie zobrazený na vystavených fotografiách – počnúc prvým študentským protestom v centre mesta (24. novembra), cez generálny štrajk, sviečkovú demonštráciu, zbierku na pomoc Rumunsku, míting s Václavom Havlom a Milanom Kňažkom v mestskej hale až po štedrovečernú polnočnú omšu.

Fotograf Peter Kalenský, v ktorom so skromnosťou sebe vlastnou odmietol akúkoľvek hrdinskú úlohu pri vzniku fotografií, aj keď najmä v prvých dňoch revolúcie bolo fotografovanie protištátnych protestných zhromaždení spojené so značným rizikom, čo v prípade revolučného neúspechu by určite znamenalo negatívne dopady na jeho osobný aj profesionálny život.

P. Kalenský priblížil viaceré z prezentovaných fotografií a rôzne osobnosti i udalosti a okolnosti, za ktorých vznikali.

V podaní J. Jendrichovského zaznela gitarová verzia pesničky Jara Filipa – Do batôžka, ktorá (ako upozornil interpret) až prekvapujúco nepríjemne prepája prednovembrovú dobu s tou dnešnou.

Hudobník Ján Jendrichovský (absolventa FF PU)/foto: @petinoh, UK PU/foto: @petinoh, UK PU

„V neoficiálnej časti vernisáže dominovala neformálna diskusia s prítomnými priamymi účastníkmi prešovského novembra ´89, ktorí spomínali na novembrové udalosti a najmä na ich protagonistov, ktorými boli nielen aktivisti ako Ján Kravec, Dana Straková, Mária Olejníková, Peter Burda, Anton Bartunek, Alojz Zaduban, Juraj Krihovský, Valéria Kupčáková, Mikuláš Laš, Štefan Poliak, Pavol Durkot, Jozef Veverka, Ivan Benko, Milan Tomaník, Peter Himič, Tibor Búza, Jaroslav Rezník, Jozef Puchala, Jozef Muránsky, Miloš Tuhrinský, Rudolf Petrovič, Karel Fröhlich (a mnohí ďalší), ale aj hudobníci, ako Edo Klena či Mloci. Žiaľ, viacerí z nich už nie sú medzi nami, čo pripomenul P. Lieskovský, pričom ich nazval „duchovia novembra“. Všetkým im patrí naša vďaka a rešpekt. Vernisáž výstavy fotografií Petra Kalenského bola dôstojnou spomienkou na 30-te výročie Nežnej revolúcie a ukázala, že revolúcia prebiehala nielen v Prahe a Bratislave, ale aj v regiónoch a mestách, akým je Prešov. Ukázala, že ani v dnešných prazvláštnych časoch nemusíme hľadať pseudohistorické udalosti, ale že tu máme stále aktuálne „stopy“ nedávnej histórie ako dôležitú súčasť nášho súčasného bytia, na ktorú môžeme byť právom hrdí,“ uviedol Peter Haľko , riaditeľ UK PU .

Karel Kryl mal po roku 1989 inú predstavu o fungovaní štátu




Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *