Zdravie

Predsedníčka sestier: „Kontrolné mechanizmy, ktoré majú k dispozícii VÚC ako zriaďovatelia dotknutých ambulancií je potrebné naplno využívať a v prípade opodstatnenosti aj použiť sankcie voči tým, ktorí nedodržiavajú ordinačné hodiny.“

Predsedníčka Odbornej sekcie ambulantných sestier a pôrodných asistentiek Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek (SK SaPA) Zuzana Gavalierová spolu s prezidentom Slovenskej spoločnosti všeobecného praktického lekárstva (SSVPL) Petrom Makarom uisťujú pacientsku verejnosť, že urobia všetko preto, aby bola ambulantná starostlivosť zabezpečená a naši pacienti nemuseli mať obavy z toho, že sa nedostanú k svojim liekom, alebo nebudú ošetrení.

Reakciu SK SaPA k výzve žilinskej nemocnice zaslal Dalito.sk Lukáš Kober, riaditeľ kancelárie a uvádzame ju v plnom znení.

„Odborná sekcia ambulantných sestier a pôrodných asistentiek SK SaPA pozorne sleduje aktuálne dianie, kde fakultná nemocnica s poliklinikou Žilina verejne vyzvala ambulantných lekárov, aby opätovne zabezpečili plnohodnotnú zdravotnú starostlivosť. S touto výzvou sa stotožnilo aj MZ SR.


Považujeme takúto formu prezentácie problémov ambulantného sektora zdravotníctva, zvlášť v čase núdzového stavu, za veľmi nešťastnú. Zovšeobecňovať problematiku nedostupnosti ambulantnej zdravotnej starostlivosti na celý ambulantný sektor je neobjektívne a nespravodlivé voči tým, ktorí pracujú s vysokým nasadením a obetavo. V súčasnosti existujú nástroje na objektívne a precízne posúdenie činností ambulantných lekárov na základe počtu hodín, kedy lekár je pripojený k elektronickému systému, či na základe počtu ošetrených pacientov a to prostredníctvom Národného centra zdravotníckych informácií, elektronického systému zdravotných poisťovní, či vyšších územných celkov a podobne, takže nie je problém konkrétne zistiť činnosť akejkoľvek ambulancie a vyvodiť zodpovednosť.

Kontrolné mechanizmy, ktoré majú k dispozícii vyššie územné celky ako zriaďovatelia dotknutých ambulancií je potrebné naplno využívať a v prípade opodstatnenosti aj použiť sankcie voči tým, ktorí nedodržiavajú ordinačné hodiny, či pracovnú dobu, prípadne na základe sťažností pacientov. Preto apelujeme na zdravotnícky odbor úradu samosprávneho kraja, aby si konal svoje povinnosti a riešil adresne sťažnosti pacientov, či zdravotníckych zariadení voči tým, ktorých sa to týka. Naopak, zovšeobecňovanie pochybení, prípadne obviňovanie celého ambulantného sektora iba zhoršuje situáciu a napomáha šíreniu nepodložených a neoverených informácií.

„V situácii, keď v spoločnosti rastú obavy a neistoty z dostupnosti nemocničnej zdravotnej starostlivosti, spochybňovať aj dostupnosť ambulantnej zdravotnej starostlivosti nie je na mieste, nakoľko takéto vyjadrenia eskalujú úzkosť až paniku zvlášť u osôb psychicky labilných. Už dnes vidíme v praxi dopady vo forme toho, že pacienti volajú, „aby si urobili zásoby liekov, čo ak ambulancie nebudú ordinovať, kvôli tomu nemôžem spať“ a podobnými vetami verbalizujú svoj nepokoj a frustráciu“ , uvádza predsedníčka sekcie ambulantných sestier a PA Zuzana Gavalierová.


Sme svedkami, že myšlienka ochrany verejného zdravia sa stala témou číslo jedna v celom spektre života, ambulantné zdravotnícke zariadenia nevynímajúc. Ochorenie Covid-19 ovplyvnil a zmenil prácu v ambulanciách všeobecných lekárov pre dospelých, či špecialistov. Pribudli výkony ako telemedicína, telekonzultácia a do popredia sa dostal elektronický predpis receptov. Viac sa fokusuje na organizáciu práce a triáž pacientov.

Z epidemiologického pohľadu sa síce obmedzil , no našťastie neodstránil priamy kontakt s pacientom napriek tomu, že ambulanciám od úvodu pandémie najviac chýbali ochranné prostriedky, čím sa stali ohrozenými. Čo však môže byť na škodu veci z dlhodobého hľadiska je strach pacientov z kontaktu s lekármi a sestrami, ktorý skôr spôsobuje odďaľovanie návštevy a zanedbanie ochorenia. Potvrdili to v nedávnom rozhovore aj predstavitelia poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, ktorí uvádzajú, že si ľudia volajú záchranku príliš neskoro.

Preto apelujeme na našich pacientov, zachovajte si pokoj, rozvahu, toleranciu jeden voči druhému a buďte ohľaduplní. Ak potrebujete lekára, vopred sformulujte svoje zdravotné ťažkosti, na otázky odpovedajte pravdivo, nezatajujte zámerne ťažkosti ako teploty, kašeľ a pod., v prípade, ak sa neviete do ambulancie dovolať, skúšajte to opakovane, prípadne použite mail, vopred si premyslite a pripravte názvy liekov, ktoré potrebujete, nepredlžujte hovor opakovanými rovnakými otázkami, dodržiavajte dochvíľnosť na presný čas objednania, dodržiavajte nariadenia protiepidemických opatrení.“



Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *