Projektový manažér, ktorému sa farba do tváre vrátila až po odovzdaní mega komplexu  

Dalito.sk/Radovan Galamboš, manažér najmodernejšieho gastro projektu v strednej Európe /foto: Alena Moravčíková

Do veľkých obchodných centier už dávno nechodia ľudia len nakupovať. V Bratislave otvorili jednu z najmodernejších gastro pasáží v Európe. Obrovský projekt „dozoroval“ mladý projektový manažér Radovan Galamboš. Až do úspešného konca. Čo to vlastne znamená byť projektovým manažérom takého veľkého projektu? A čo ho najviac pri takom výnimočnom projekte stresovalo?

Do projektu najmodernejšej gastro pasáže s výnimočným škandinávskym štýlom ste nastúpili ako do rozbehnutého vlaku. Zodpovedali ste za neho až posledných 10 mesiacov. Pre projektového manažéra je to horšie alebo lepšie?

Ťažko povedať, lebo samotná výstavba obrovského komplexu sa začala ešte v apríli 2017. Na samom začiatku každého projektu je však idea, koncept a plánovacie práce, ktoré sa spustili ešte na jar 2016. Takže to vlastne ani neviem zodpovedne posúdiť.

Ale nejaký pocit z toho musíte mať…

…. hm.. Vie čo?  Povedal by som skôr, že pri takýchto veľkých projektoch neexistuje ľahšia fáza. Každá má svoje špecifiká a úskalia. V takýchto veľkých nadnárodných firmách, ku ktorým sa my jednoznačne radíme, je veľmi ťažké presadiť ideu do stavu, kedy vám manažment verí natoľko, že vám dá peniaze, aby ste reálne mohli začať projektovať. Ak sa tak stane, je to vlastne vaše prvé veľké víťazstvo. Či skôr malé… Lebo v takom prípade to znamená, že vám už manažment verí a vy reálne môžete začať niečo vytvárať a míňať prvé veľké peniaze na samotnú realizáciu.

Ako sa presviedčia manažment, aby do takéto veľkého projektu vložil také veľké peniaze? Viem, že ste pritom priamo neboli, ale určite ste o tom počuli a človek sa tak môže niečo zasa priučiť…

Nebudem ďaleko od pravdy, keď sa priznám, že sme to mali trošku ľahšie v tom, že situácia po bývalom hypermarkete už bola neudržateľná.  Ostal nám veľký nevyužívaný priestor, čo nemuselo dobre pôsobiť ani na zákazníkov. Čiže naopak, v prípade, že by sme s tým komerčne nevyužitým priestorom nič neurobili, tak by sme len naďalej prehlbovali ekonomické straty. A tiež by sme mohli prísť aj o zákazníkov. Veď to mohlo vyzerať, že si nevieme rady čo s ním. Museli sme konať. Konkurencia je dnes naozaj veľká.  Takže to vlastne bolo celé o tom, vymyslieť a dohodnúť len  správny koncept, ktorý vám dodá správny výsledok a v správnom čase vygeneruje správny zisk.

Nákupných centier je však strašne veľa. Pribúdajú ďalšie. Prečo si myslíte, že ľudia prídu práve k vám?

Tak to teda máte naozaj pravdu. Trh sa rýchlo vyvíja, je mimoriadne rýchlo saturovaný už aj v Bratislave, takže konkurencia je naozaj veľká. Pevne verím, že sme urobili všetko pre to, aby sme sa odlíšili a vytvorili niečo, čo inde zákazníci nenájdu. Voláme to unikátnou gastro pasážou, ktorú inde jednoducho nenájdu.  Je to síce veľké, ale všetko v škandinávskom štýle tak, že si tu každý nájde svoj priestor a kútik. Celý koncept pasáže je presne v súlade s našou stratégiou  meeting place, teda o stretávaní sa.

Čo to znamená?

Priestor má viacero úrovní, prvé a druhé nadzemné podlažie, ktoré je vytvorené tribúnami, interiérovou terasou, nádherným elementom, ktorý zasahuje až do celej pasáže. Takže ľudia, ktorí si na „hríb“ sadnú budú vidieť a budú videní.  Je tu veľmi veľa rôznorodých zón na sedenie. Každá s inými možnosťami sedenia, materiálmi a ich kvality, prevedenia , od stolov, cez stoličky až výzdobu. Takže som presvedčený, že v tejto špičkovej modernej gastro pasáži si každý nájde niečo pre sebe, ako mladí, aj skúsenejší, tak aj starší.

Dnes, už po otvorení vyzeráte spokojnejšie, ale videla som vás predtým a nevyzerali ste, že by ste si počas výstavby dopriali dostatočný odpočinok ….

Máte pravdu (smiech), priestormi samozrejme prešli všetci inšpektori, kolaudačné inšpekcie a neviem ešte kto tu bol všetko…

Ako sa dnes cítite po tých všetkých kolaudačných a stavebných konaniach?

Možno to bolo tým, že povoľovací proces sa bohužiaľ neuveriteľne naťahoval, neuveriteľne. Mám za sebou toľko jednaní, že si ich už ani nepamätám.  Ale videl som na vlastné oči aj tú neuveriteľnú vyťaženosť úradníkov, ktorú sme naozaj videli v priamom prenose, naozaj je obrovská. Naozaj.

Máte po tých vybavovačkách na niekoho ťažké srdce?

Hm…. Na jednej strane nás samozrejme hnevá, že tento povoľovací proces trvá u nás tak strašne dlho, neuveriteľne dlho, na druhej strane chápeme aj ľudský faktor, ktorý sme videli na úradoch. Tí úradníci sú tam naozaj neuveriteľne preťažení. Myslím si, že samospráva aj štátna aparatúra by sa mali zamyslieť na tým, ako to konečne vyriešiť tak, aby to jednoducho fungovalo ako hodinky. Veď v konečnom dôsledku,  my, firmy to predsa robíme pre ľudí. Pre tú danú komunitu v mieste, kde podnikáme. A práve tej komunite, tej mestskej časti dávame pridanú hodnotu tým, že tu investujeme a podnikáme. Veríme, že si to raz konečne uvedomia aj komunálne úrady.

Vyzeráte, že sa vám po otvorení vrátila už farba do tváre. Padol vám ako projektovému manažérovi pomyslený kameň zo srdca?

(smiech) Samozrejme, všetci sme mali svoje úlohy jasne rozdelené, bez toho jednoducho taký veľký projekt nedáte.   A áno, najmä pred Vianocami to bol dosť veľký stres.

Čo cíti projektový manažér, keď to celé odovzdá do rúk ďalšiemu manažérovi, že padla, ja som už urobil všetko čo som mal, rada je na tebe?

Moja úloha bola tento projekt postaviť a priviesť ho do úspešného konca tým, že projekt odovzdáme už prevádzke. Pevne verím, že moja hlavná púť s týmto projektom sa skončí v priebehu nasledujúcich dní a potom už veľmi rád odovzdávam štafetu pánovi riaditeľovi, ktorý si už zasa „užije“ jeho každodenné obchodné strasti.  Ale samozrejme, budem stále po ruke a samozrejme, že budem kedykoľvek k dispozícii. Však sme jeden tím! Ale plánujem si aj trochu oddýchnuť, asi to potrebujem, keď vás tak počúvam…. (smiech)

Môže vás zaujať:

Počas najväčšieho náporu sa nebál otvoriť výnimočnú gastro pasáž v Európe