Stĺpčeky

Reklama – Vianoce – reklama – Čierny piatok – reklama – kupujte!

Čo keby stávkové kancelárie začali uzatvárať stávky a tipy na to, kedy a kto príde s vianočnou reklamou, či spotom prvý? Ani tento rok nesklamal … už v októbri sa niektoré spoločnosti poponáhľali  s reklamou burcujúcou, že Vianoce 2019 sú tu už onedlho.

Už odmalička som rada pozerala reklamy – na ORF – iné nie. Na tých reklamách ma vždy niečo fascinovalo. Možno to bolo preto, lebo boli „zo Západu“ a zamerané na tovar, ktorý sme v našich bežných obchodoch zohnali buď veľmi ťažko, alebo vôbec.

Reklamy na iných zahraničných staniciach sledujem aj dnes. Nezlákajú ma, aby som si objednala, či kúpila to alebo ono, som voči nim imúnna. Tie reklamy majú pre mňa akýsi iný význam.


Možno je to nostalgia za mojím detstvom, možno je to tým, že sú v inom duchu. A aj v tomto predvianočnom období, ešte stále nie sú iba o Vianociach , kým u nás sa to nimi len tak hemží.

Nie som odborník na reklamu, hoci som ju študovala na Univerzite Komenského, v rámci odboru žurnalistika. Vtedy sa reklama a marketing volali „Socialistická propagácia a agitácia“. Aj napriek tomuto ohyzdnému názvu ma to celkom bavilo, pretože dvojica vynikajúcich prednášajúcich, Pavel Horňák a Dušan Duchovič, dala  prednáškam a seminárom  šmrnc a vtip. Boli fakt dobrí, zábavní, inšpiratívni. Nenudili nás a nenútili do vymýšľania socialistických nezmyslov. Prežili sme s nimi veľkú exkurziu, v rámci ktorej sme navštívili známy pivovar, svetoznámy závod na výrobu známeho bylinný destilátu, či fabriku na výrobu štrasových šperkov a  porcelánu.

Dnes sa točia v reklamnom biznise fakt veľké prachy. V pondelok tento týždeň som počas cesty do práce  počula v rádiu správu o tom, že všetky reklamné časy na finále Super Bowlu , ktoré bude vo februári 2020, vypredali. Za nekresťanské peniaze – „iba“ 20 – 30 sekundový spot.

Keď olympiáda prehráva s jediným finále. Super Bowl

Obrovské balíky peňazí vrážajú spoločnosti do reklám aj v tomto predvianočnom čase. Reklamy na sladkosti, spotrebiče, kozmetiku, skrátka na čo len chcete … Máte peniaze? Tak hor sa, klikajte, kupujte, objednávajte … veď predsa milujete svojich blízkych, tak ich práve na Vianoce musíte obdarovať.

U nás sa vianočná nákupná horúčka začala práve prvým vianočným spotom. Na opačnej strane našej zemegule sa vianočné nákupné šialenstvo začína na tzv. „Black Friday“ – teda  „Čiernym piatkom“. Termín „Čierny piatok“ vznikol vo Philadelphii pre veľký dopravný zmätok, ktorý tam tradične nasledoval deň po Dni vďakyvzdania (ten oslavujú v USA vždy v posledný novembrový štvrtok).


Neviem, ale aj naši obchodníci sa týmto nepísaným nákupným sviatkom už dávnejšie inšpirovali a vykrikujú na nás zo všetkých strán .

Reklama – Vianoce – reklama – Čierny piatok – reklama – kupujte! Šibe mi z toho a zdá sa mi, že šibe aj im. Už sa mi to nechce počúvať, a to, prosím pekne, bude trvať až do 24. decembra. Potom sa opäť začnú povianočné výpredaje. Hádajte, kto a kedy s takouto reklamou príde ako prvý? Ja si myslím, že to bude asi ten modro-žltý dom s nábytkom, či?

Ale  aj tak sa musím priznať, že aj ja mám už dlhé roky jednu obľúbenú reklamu. Má už 6 rokov.

Zdeno Pupík: „Reklamné agentúry vedia, aké je príjemné sedieť pri plnom stole.“ 



Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *