Správy

Stačilo strašenia: Pravdepodobnosť, že sa nakazíte koronavírusom v lietadle je nižšia ako tá, že vás zasiahne blesk

Najnovší výskum Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA – International Air Transport Association) preukázal, že riziko prenosu koronavírusu v lietadle je veľmi nízke.

Na najnovšie výsledky výskumu upozornila hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková, Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s. (BTS)

Od začiatku roka 2020 bolo zaznamenaných len 44 prípadov Covidu-19 na palube lietadla z celkového počtu 1,2 miliardy prepravených cestujúcich leteckou dopravou, pričom väčšina z prípadov bola registrovaná ešte v čase, keď nebolo prekrytie horných dýchacích ciest rúškom na palube povinné pre cestujúcich aj palubný personál. Zo 44 prípadov sú niektoré potvrdené, pravdepodobné či predpokladané.


Riziko, že sa cestujúci nakazí Covidom-19 na palube lietadla sa zdá byť veľmi nízke. Len 44 potenciálnych prípadov prenosu ochorenia počas letu spomedzi 1,2 miliardy cestujúcich – to vychádza na 1 prípad na každých 27 miliónov cestujúcich. Uvedomujeme si, že číslo môže byť podcenené, ale i keby bolo 90 % prípadov neodhalených, stále by to predstavoval len 1 prípad cestujúceho z 2,7 milióna osôb prepravených letecky. Veríme, že tieto čísla sú pre cestujúcu verejnosť výrazne upokojujúce. Navyše, väčšina z týchto prípadov bola zaznamenaná ešte pred tým než sa rozšírilo prekrytie tváre rúškami na palubách,“ povedal Dr. David Powell, zdravotnícky poradca združenia IATA.  

Powell prirovnal pravdepodobnosť nakazenia sa koronavírusom na palube lietadla k možnosti zásahu osoby bleskom. Pravdepodobnosť, že osobu zasiahne blesk je 1 ku 500 000 až 1 ku 1,2 milióna, čo je ešte väčšia pravdepodobnosť ako pravdepodobnosť nákazy novým vírusom na palube, doplnil informácie z mediálneho brífingu Davida Powella odborný letecký portál www.aviationweek.com.

Samostatný výskum možností prenosu vírusu v lietadle zrealizovali aj najväčší výrobcovia lietadiel na svete – spoločnosti Airbus, Boeing a Embraer.

Podľa dát z ich simulácií prenosu vírusu na palube je rovnako rizikovo prenosu na palube lietadla nízke, čo možno pripísať filtrácií vzduchu HEPA filtrami, ktoré ničia 99,9 % baktérií, prúdeniu vzduchu zhora nadol a jeho úplnej výmene 20 až 30-krát za hodinu, prirodzenej bariére medzi cestujúcimi, ktorou sú sedadlá v lietadle, ale aj chráneniu sa cestujúcich tvárovými rúškami.

Celá prezentácia výsledkov výskumu.

(Ak vás tento článok zaujal, redakcii Dalito.sk môžete darovať kávu)


Ján Pasiar lieta každý mesiac, ako?:


Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *