Vianočné prémie: Férový zamestnávateľ nie je Ježiško

ilustračné foto: Dalito.sk
DALITO -

Trinásty či štrnásty plat sa pomaly od zamestnávateľov očakáva, no tlak inflácie a náhle zmeny na trhu určujú aj to, aká veľká bude radosť na Vianoce v slovenských firmách. Nielen rodinné rozpočty, ale aj firemné kasy totiž musia počítať s tým, že v porovnaní s predchádzajúcim obdobím budú drahé Vianoce aj koniec roka. 

Koncoročné prémie nesporne potešia každého zamestnanca. Uniesť sa emóciami, prípadne tlakom zo strany podriadených, je náročné. Ako teda postupovať v plánovaní vianočných prémií, respektíve mimoriadnych odmien? Zohľadniť treba v prvom rade podnikové výsledky. Neuváženým míňaním sa sa dá totižto dostať spod vianočného imela rovno do červených čísel. Kým na zamestnancov v tomto období číhajú vianočné pasce v podobe vianočných kampaní, súkromné podniky sa musia pripraviť na nápor prieskumov a ankiet o mimoriadnych platoch a koncoročných benefitoch zamestnancov, v ktorých neraz figurujú najväčší zamestnávatelia na Slovensku.

Až štrnásty plat je ten koncoročný 

Než príde na rozdávanie dobrých správ, slovenskí zamestnávatelia sa musia pripraviť na tvrdú realitu. Dať totižto všetkým zamestnaným plat v jednotnej výške, to nie je len tak. Navyše, to, že vianočné prémie patria ku koncoročným odmenám, znamená, že musia byť vedené ako štrnásty plat. Z hľadiska legislatívy je totižto za riadny bonusový, trinásty plat, považovaná odmena k letným prázdninám. Čo to znamená?

Vzniká teda dilema, či vyplatiť zamestnancom aj trinásty plat, alebo im vianočné obdobie spríjemniť výplatou v podobe mimoriadnej odmeny. Pre menšie podniky a firmy toto obdobie môže dokonca znamenať neželané výdavky a bohužiaľ, demotivovaných zamestnancov, ktorí s prémiami mohli počítať. Motivácia by však mala byť efektívna a investovať by sa malo do výkonných členov tímu.

Férový zamestnávateľ, nie Ježiško

Prepadnúť presvedčeniu, že koncoročné odmeny sú skrátka povinnosťou a mali by byť vyplácané každým podnikateľom, je nebezpečné. Treba si zvážiť, či sa vyplatia odmeny naozaj výkonným a kvalitným zamestnancom, alebo všetkým pracovníkom bez rozdielu. Motivačné koncoročné ocenenie pracovného výkonu dá iný stimul tým, ktorí na odmenu hľadia ako súčasť firemnej kultúry a tým, ktorí si ju uvedomujú ako špeciálne ohodnotenie ich profesijného rastu.

Finančné zabezpečenie by nemalo preto stáť na tom, či sa vianočných bonusov napokon dočkajú, alebo zostanú na firemnom večierku rozčarovane sedieť, až dokým im nevychladne husacina na tanieri. Prekonať pocit viny a uvedomiť si, že zamestnávateľ nenosí automaticky darčeky, ušetrí viac bezsenných nocí a z hľadiska dlhodobých podnikových cieľov zabezpečí udržateľnú stratégiu podnikania.  

Pokračovanie článku Vianočné prémie zabaľte do motivačnej stratégie. Odmeny totiž môžu spôsobiť nemalé výdavky [praxuj.sk]