Správy

Výzva premiérovi: Ukončite núdzový stav, aby sa hra na sultána definitívne skončila

Výzva bývalého predsedu vlády Petra Pellegriniho (SMER-SD), podpredsedu parlamentu SR novému predsedovi vlády Igorovi Matovičovi (OĽaNO) v plnom znení.

„Moja vláda od 16. marca vyhlásila núdzový stav pre štátne nemocnice. Bolo to približne týždeň po tom, čo sa na Slovensku objavil prvý prípad nákazy koronavírusom. O tri dni neskôr sme tento stav rozšírili na ďalšie subjekty v zdravotníctve

Dôvody tohto stavu boli jasné. Umožnil nám efektívnejšie vykonávať presuny personálu a techniky, zároveň zdravotníci nemohli odmietnuť prísť do práce.


Súčasná vláda opäť rozšírila núdzový stav od 18. apríla aj na ambulantných lekárov. Rozšíril sa tak zákaz uplatňovania práva na štrajk.

Až potiaľto bolo všetko v poriadku. Na vyhlásenie núdzového stavu aj jeho dve rozšírenia boli nespochybniteľné dôvody a ani jeden nebol motivovaný politicky. Potom sa však núdzového kormidla chopil premiér Igor Matovič.

Po dvojtýždňovom blúznení o blackoute, aby by bolo super vypnúť celú krajinu na mesiac, aby sme vraj vyhubili vírus a stali sa ostrovom v Európe, prišlo prvé politické zneužitie núdzového stavu. Počas Veľkej noci vláda na šesť dní zastavila život na Slovensku.

Igor Matovič jednoducho podľahol túžbe ovládať životy ľudí a chcel v uliciach vidieť vojakov a policajtov, ktorí mu v tom pomáhajú. Bol to zlomový bod, kedy došlo k strate tak vzácnej jednoty medzi vládou a občanmi, pretože ľudia tieto manévre jednoducho odmietli.

Mimochodom, veľkonočné rozšírenie núdzového stavu prinieslo jednu závažnú vec, na ktorú sa niekedy zabúda. Zároveň so zákazom vychádzania sa totiž prijal aj zákaz zhromažďovania, ktorý na rozdiel od iných opatrení nebol časovo ohraničený.

Samotná vláda si stanovila ako ukazovateľ ďalšieho uvoľňovania opatrení takzvaný kĺzavý medián, ktorý mal rozhodovať, či sa spustí ďalšia fáza. Dnes je tento kĺzavý medián nula. Preto sa pýtam: dokedy a podľa akého ukazovateľa chce premiér Matovič udržiavať ekonomické obmedzenia a samotný núdzový stav?


Opakujem, že na začiatku sme tieto opatrenia rešpektovali. Dnes je úplne zrejmé, že sú brzdou ďalšieho oživovania ekonomiky a páchajú čoraz väčšie škody. Slovensku hrozí pandémia nezamestnanosti a premiér namiesto jasného plánu špekuluje o predlžovaní núdzového stavu.

Nikto nespochybňuje, že musíme naďalej nosiť rúška v interiéroch, dezinfikovať si ruky či udržiavať odstup od ostatných ľudí. No niet už žiadneho dôvodu, aby štát direktívne zasahoval do práv občanov a chodu ekonomiky, ak hrozba jednoducho pominula.

Tuším však, čo Igora Matoviča na núdzovom stave tak láka. Oveľa jednoduchšie sa totiž vtedy mení demokracia na sultanát a premiér na sultána.

Vláda ako na bežiacom páse predkladá do parlamentu zákony v skrátenom legislatívnom konaní, hoci tento inštitút pred voľbami vehementne kritizovala. Opozícia pristupovala zodpovedne k týmto zákonom a množstvo z nich podporila, ak sa naozaj týkali boja s nákazou. No veľmi rýchlo začala vláda tento stav zneužívať a pretláčať si zákony len na to, aby posilnila svoju moc nad ľuďmi.

To bol prípad špicľovacieho zákona, ktorý sme napadli na Ústavnom súde a ktorý Ústavný súd aj pozastavil. Ani samotná vláda nevedela vysvetliť, načo chce zhromažďovať o ľuďoch, s kým a koľkokrát volali alebo s kým si písali či mailovali.

Rovnako vláda koronakrízu zneužila pri novele zákona o štátnej službe, ktorého jediným cieľom bolo zbaviť sa nepohodlných úradníkov a dosadiť na všetky posty svojich nominantov.

Ak vtedy niekto pochyboval, či vláde náhodou nekrivdíme, stačí sa pozrieť, čo predvádza hnutie OĽaNO pri výbere prednostov okresných úradov. Tam už úplne priamo hovorí, že sa rozhodlo si sprivatizovať si všetkých 72 okresov pre seba. Založilo stranícke komisie, ktorých cieľom je dosadiť na štátne miesta svojich kamarátov.


Spomeňte si, prosím, koľkokrát Igor Matovič pred kamerami vykrikoval, že farba straníckej knižky nemôže byť vstupenkou do štátnej správy a sľuboval, že on celý systém zmenil. Zmenil ho len tým, že to spravil úplne na hulváta a obišiel ešte aj všetkých koaličných partnerov.

Pripomínam, že počas núdzového stavu sme sa stali svedkami nevídaného rozkladu zaužívaných demokratických postupov. Kto dnes rozhoduje o Slovensku? Nikým nevolené orgány, ktoré nemajú žiadnu oporu v ústave ani zákonoch. Ústava Slovenskej republiky nepozná ani konzíliá, ani permanentné krízové štáby a nedáva im žiadne právomoci, aby prijímali opatrenia. Tie v demokratickej krajine musí prijímať vláda a parlament a zodpovedať sa za ne občanom!

Nevídané zneužitie situácie sme videli aj pri štrajku majiteľov fitnescentier. Cez svoj súkromný profil sa im predseda vlády vyhrážal, že ak neprestanú, prijme zákon, ktorý z ich protestu spraví trestný čin. Ale ak prestanú, dostanú cukrík v podobe vládnej podpory. Takéto riadenie štátu musí prestať, to nemá nič spoločné s demokraciou!

Preto vyzývam premiéra Igora Matoviča, aby zrušil núdzový stav. Dnes nie je žiaden dôvod naďalej obmedzovať práva občanov. Minimálne, čo očakávam, je jeho nespochybniteľný prísľub, že núdzový stav sa skončí 15. júna, teda v posledný možný deň ústavnej lehoty. Odmietam jeho žonglovanie s právom a ústavou, že minútu počká a potom núdzový stav vyhlási opäť.

Chápem, že premiérovi vyhovuje núdzový stav a zmätok, pretože to je spôsob jeho práce. Ale je čas, aby sa Slovensko vrátilo k demokratickým zásadám a pravidlám a aby sa hra na sultána definitívne skončila.

Ústavný zákon o núdzovom stave hovorí jasnou rečou: Núdzový stav môže vláda vyhlásiť len za podmienky, že došlo alebo bezprostredne hrozí, že dôjde k ohrozeniu života a zdravia osôb, a to aj v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie, životného prostredia alebo k ohrozeniu značných majetkových hodnôt v dôsledku živelnej pohromy, katastrofy, priemyselnej, dopravnej alebo inej prevádzkovej havárie; núdzový stav možno vyhlásiť len na postihnutom alebo na bezprostredne ohrozenom území.

Dôležitý je ďalší odsek zákona: Núdzový stav možno vyhlásiť v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný čas, najdlhšie na 90 dní.


Ak raz zákonodarca dal jasný limit na núdzový stav, určite nepočítal s tým, že niekto minútu počká a potom ho obnoví. To je úplne zrejmé obchádzanie ústavy. Navyše, epidemiologické výsledky jasne ukazujú, že na to nie je žiaden dôvod.

V Česku zrušili núdzový stav minulý týždeň v pondelok po 66 dňoch, v Maďarsku už vláda predložila parlamentu návrh zákona na jeho zrušenie. Slovenské výsledky sú pri tom ďaleko lepšie, ako v oboch týchto krajinách.

Ústavný zákon je úplne zrejmý a nepočíta so žiadnym „preventívnym ponechaním v pohotovosti,“ ako to avizuje premiér Matovič.

Dodávam, že ústavný zákon pri výnimočnom stave špecificky hovorí o jeho možnom predĺžení, pri núdzovom stave však táto formulácia chýba. Je preto zrejmé, že stanovená 90-dňová lehota má občanov chrániť pred zneužívaním moci pod prikrývkou núdze, čoho sme dnes, žiaľ, na Slovensku svedkami.“


Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *