Zdravie

Zmení sa registrácia na covid očkovanie na jednoduchú ako inde?

USA, Veľká Británia, Izrael, Nemecko a Francúzsko sú krajiny, ktoré majú najviac zaočkovaných obyvateľov proti Covid-19 prvou vakcínou. Napríklad v Izraeli aspoň jednou dávkou je zaočkovaná už takmer polovica obyvateľstva. Veľká Británia prvou dávkou už preočkovala takmer štvrtinu populácie.

Krajiny očkujú už aj v lekárňach, kde je vyškolený personál v prípade nepriaznivých účinkov. Tam, kde očkujú menej, majú zasa prehľad o záujme aj budúcich očkovaných a nepotrebujú na to robiť prieskumy za drahé peniaze. Napríklad v Nórsku, Rakúsku alebo aj Chorvátsku zaviedli jednotný systém objednávania. Takí dvadsiatnici už aj zabudli, že sa vôbec prihlasovali.

Aké jednoduché


Mnohí mladí a zdraví jednoducho vyklikali všetky potrebné údaje aj podľa veku a diagnóz a už iba čakajú na upozornenie, kedy a kde sa majú nechať zaočkovať proti Covid-19. Aj keď v pomyslenom „potravinovom reťazci“ patria medzi posledných, ale zaregistrovaní sú a štát už iba podľa vakcín a prioritizovaných skupín rozhodne, kedy a kde na nich príde. Zoznam posúva podľa aktuálnej situácie.

O vakcinácii vedel svet dopredu už takmer rok. Aj Slovensko. Mnohé krajiny sa pripravili, nečakali. Objednávanie chce od marca zjednodušiť aj Česko.  

Na Slovensku inak


Kto, kedy a kde bude na Slovensku očkovaný, je vždy aj napätie, či máme dostatok aj tých správnych striekačiek, ktoré dávky aj vedia vytiahnuť, alebo ich výrobcom ako nevyužité pošleme späť. Alebo kto bude ďalší ako nenahraditeľný pre spoločnosť.

S otázkou, prečo Slovensko nie je schopné rozbehnúť rovnaký jednoduchý systém prihlasovania aj na Slovensku sme sa obrátili aj na Ministerstvo zdravotníctva, Národné centrum zdravotníckych informácií aj úrad vicepremiérky Remišovej (Za ľudí), ktorá sa chváli zriadením štátnej IT firmy, v ktorej by vraj mali pôsobiť najmúdrejšie IT hlavy Slovenska.

„Na tieto veci sa treba pýtať NCZI, ktoré to má všetko v kompetencii a vyvinulo a naprogramovalo tiež prihlasovací formulár na očkovanie. Pokiaľ ide o prípadný nový systém, ak bude od zodpovedných orgánov zadaná konkrétna požiadavka, sme pripravení pripraviť a dodať zodpovedajúce technické riešenie,“ reagoval ešte 1. februára na otázku Andrej Ďuríček, hovorca vicepremiérky pre informatizáciu.


Na doplňujúcu otázku pred viac ako týždňom, prečo vicepremiérka nekoná iniciatívne aj sama, jej hovorca už nereagoval.  

Ďalšie nezodpovedané otázky

Veronika Beňadiková, hovorkyňa Národného centra zdravotníckych informácii (NCZI) na otázku a ponuku vicepremiérky nereaguje od 27. januára 2021.


Ministerstvo zdravotníctva už viackrát priznalo, že nápor na objednávanie očkovania nezvláda. Cez médiá vyzýva obyvateľov, aby boli trpezliví, počkali, chápali…

„Po otvorení registrácie na očkovanie proti COVID-19 pre ďalšiu vekovú skupinu došlo k preťaženiu call centra ministerstva zdravotníctva. Nápor na linky vzrástol až na 500 hovorov v jednej sekunde. Ministerstvo zdravotníctva navyšuje kapacity, do konca týždňa by call centrum malo zvládať denne 5000 hovorov,“ uviedla hovorkyňa MZ SR Zuzana Eliášová v oficiálnom vyhlásení.

Ministerstvo zdravotníctva sme požiadali o doplňujúcu reakciu. Ak je vicepremiérka pre informatizáciu Remišová (Za ľudí) pripravená dodať kvalitnejší systém, prečo tak doteraz rezort zdravotníctva neurobil, keďže to podľa ich vlastných verejných vyhlásení evidentne nezvláda? Na odpoveď sme čakali 18 dní. Dodnes neprišla.

(Ak vás tento článok zaujal, redakcii Dalito.sk môžete darovať kávu)


Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *