Lucia Sládečková (Lu­cid): „Maminy, ktoré sú premotivované, vás vedia potopiť.”

Dalito.sk/Lucia Sládečková/foto: archív Lucia Sládečková
DALITO -

Influencer, slovo-označenie, ktoré sa stáva bežným už aj v slovenčine. O tom, kto to vlastne je, ako si ho správne vybrať a ako môže pomôcť vášmu biznisu, sa dozviete od mediálne najznámejšej make-up artistky. Zviditeľnila sa vďaka relácií Nákupné maniačky, videoklipom k piesni The Way od Marka Danna alebo cez sociálne siete, kde má obrovské fanúšikovské základne. Lucia Sládečková, alias Lu­cid ako ju pozná väčšina , totiž spolupracuje s mnohými známymi osobnosťami na mnohých projektoch, ako sú napríklad reklamy, fotoshootingy a videoklipy. V roku 2018 bola dokonca vyhodnotená ako 6. najvplyvnejšia influencerka roka podľa Influence Power Index.

Sedíte na viacerých stoličkách. Ako sa z vyštudovanej  politologičky so zameraním na medzinárodné vzťahy stane najznámejšia make-up artistka, hair stylistka a šiesta najvplyvnejšia influcencerka roka?

Musím povedať, že ma baví robiť všetko a aj to, že mám kumulovanú funkciu. Aspoň nezažívam stereotyp a prácu si vždy dokážem spestriť. Aj keď momentálne je mojou základnou rolou úloha matky, ktorú si neskutočne užívam, lebo mám malú dcérku.

Kto teda ste? Kto je influcencer a prečo by mali iní s ním nadviazať spoluprácu?

Zjednodušene by som mohla povedať, že je to osoba s vplyvom. Zväčša ide o verejne známu osobu, herca, youtubera alebo športovca, v mojom prípade o make-up artistu. Je to človek, ktorý je pre ostatných vzorom a často im pomáha rozhodovať sa. Každá verejne známa osoba má totiž svoj okruh fanúšikov, ktorých spájajú spoločné záujmy. A práve im, publiku, ktoré môže mať blízko k vašej značke, môže sprostredkovať vaše produkty alebo služby. A to je jeden z hlavných dôvodov, prečo je významný prínos influencera.

Len sa mi vidí, že sa s vami roztrhlo vrece…

Influencerov je momentále veľmi veľa. Mám pocit, že sa ním stáva každá druhá osoba. Je to tým, že každý chce priniesť iným ľuďom vlastný názor. Len predtým, než sa ním stanú, by mali myslieť na to, že by mali poskytovať názory, ktoré sú všeobecne správne. To znamená, že keď robím napríklad reklamu na nejaký produkt, nemusí vyhovovať mne, ale opíšem, prečo je produkt vhodný a čo tým sledujem. Tým, že všetko skúšam najskôr na sebe a potom dávam túto možnosť odskúšania aj iným ľuďom, tým viem ovplyvniť väčší počet ľudí a tak publiku dávam už overené tipy a rady. Je potrebné uvedomiť si, že influencer má byť v prvom rade ľuďom nápomocný.

Pre mnohých, najmä mladých ľudí, ste inšpiráciou a vzorom. Vnímate to tak aj vy? Cítite zodpovednosť, keď sa k niečomu vyjadrujete na sociálnych sieťach?

Áno, cítim, že som vzorom a inšpiratívnou osobou pre dievčatá, ale aj ženy. Do istej miery sa cítim aj zodpovedná za to, čo dávam von. Ale nemôžem ľudí vychovávať, prevychovávať a ani ich smerovať na môj subjektívny názor. No snažím sa ísť nejakým príkladným vzorom. To znamená, rada pracujem, som lojálna, som milujúca matka, som starostlivá, takže snažím sa ukazovať také veci, ktoré sú v rámci etiky správne. A tak pristupujem k práci nielen na Instagrame, ale ja tak naozaj žijem.

Dnes si teda musíte dvakrát rozmyslieť, čo vypustíte do sveta. Ako ste sa s tým vysporiadali?

Vyhýbam sa veciam, ktoré ľudí odpudzujú. Už si dávam pozor na to, čo ukážem, pretože aj dobré myslené veci môžu „vypáliť“ inak. Menej sa zapájam do spoluprác, kde zviditeľňujem detské produkty, ako napríklad nosiče. Lebo v minulosti sa mi stalo, že aj keď bol produkt niekde inde vyhlásený za veľmi dobrý, tak maminy, ktoré sú premotivované, vás vedia potopiť. Čo zas vytvára názor na mňa, čím ja ako influencer dosť trpím. Nepáči sa mi, keď ma hodnotí niekto, kto je slabšie zmýšľajúci a vidí veci iba jedným smerom, keď na mňa útočia.

Čo je teda základom dobrej spolupráce pre influencera?

Mám veľmi veľké zásady. Pokiaľ spolupracujem so značkou, tak si potrpím na to, aký má produkt a či som s ním stotožnená. Ďalšou vecou je, že ak je propagovaný na každom „kroku“, tak do spolupráce radšej nejdem. Lebo „masovka“ vie viac ublížiť, na to si dávam pozor. V každom prípade je dôležité, aby firma a aj influencer – čiže ja, sme zostali lojálni a preferovali dlhodobejšiu spoluprácu. Nechcem už rozbiehať profily niekomu inému len tak.

Existuje niečo, na čo by ste sa nedali nikdy nahovoriť?

Tak asi na nahotu. Ospravedlňujem sa, ak niekoho tým urazím (a ja nehodnotím takých ľudí, nech každý robí čo chce), ale pre mňa osobne je to také malé tabu na Instagrame. Prezentujem sa tým, čo viem a nie tým, že všade pchám zadky a cecky na sociálne siete. Aj keď som žena, nezahaľujem sa úplne, ale toto sú veci, čím sa nerada prezentujem.

Na Facebooku máte viac ako 130 tisíc priateľov a 220 tisíc na Instagrame. Vnímate sa ako osoba s vplyvom?

Za úspechom z mojej strany stojí férovosť a lojálnosť voči ľuďom, s ktorými spolupracujem. Áno, vnímam, že som vplyvný človek a skutočne rada prinášam a prezentujem nové trendy práve cez sociálne siete. Aj keď moja eufória z Facebooku už opadla, Instagram je stále veľmi silný.

Možno je to tým, že Instagram ovplyvňuje myslenie aj správanie ľudí. Zmenil aj vás?

Zmenil ma. Naučila som sa vidieť veci viac z nadhľadu a netrápiť sa kvôli ľuďom. Lebo to ma veľmi prekvapilo, akí vedia byť ľudia zlí a neprajní. Osvojené to má najmä Slovensko, pretože ľudia vo svete sú iní, vedia sa navzájom neskutočne podporovať. U nás len kritizovať, s čím som ja osobne mala vždy veľký problém. Instagram ma naučil nevnímať to tak strašne, že by ma to vedelo demotivovať. A som za to vďačná.

Hovorí sa, že kto nemá hejterov (neprajníkov), asi robí niečo zle. Ako sa s nimi vypriadavate? Naučili ste sa nebrať si všetko až tak k srdcu?

Veľmi som trpela negatívnymi názormi od ľudí, veľmi. Aj dnes ma dokážu zaskočiť. Ale učím sa. Lebo v konečnom dôsledku, komu to ublíži? Mojej dcére. Tak to blokujem, mažem. Prajem ľuďom len toľko, koľko sami vysielajú. Lebo som si všimla, že ľudia, ktorí robia najviac „krik“, keď príde rad na nich, tiež sa im to nepáči. Ľudia vedia len ohovárať a vnímať všetko jednostranne. Mali by byť viac otvorení…

Zdá sa, že na dneš­ného člo­veka sú kladené ob­rov­ské ná­roky. Člo­vek musí byť úspešný, ne­us­tále vy­smiaty, vi­zu­álne prí­ťaž­livý, bo­hatý a spo­kojný. Nie všetko sa dá zvlá­dať, sa­moz­rejme. Cí­tite ob­čas ob­rov­ský tlak zo strany verej­nosti, alebo to ne­rie­šite?

Je to veľký tlak. Musím sa vedieť prepnúť do stavu, aby sa človek u mňa, alebo so mnou dobre cítil. Vysielať pozitívnu náladu je dôležité, ale keď ma niekto nahnevá, tak to musím spracovať najskôr sama v sebe. Nezvládam to iba na oko, ja to zvládať musím. Tak ma mamina naučila. Ona je „výrobník“ dobrej energie. Naučila ma, ako spracovávať emócie. A aj keď niekedy nemám chuť usmievať sa na silu, našťastie nahnevaná nebývam dlho.

Vyzerá to, že práca influencerov a váš život je neoddeliteľný. Je to skutočne také jednoduché, že by to zvládol každý? A dá sa Instagramom zarábať, živiť a uživiť?

Áno, zvládol by to možno každý. Influencerom sa môže stať takmer ktokoľvek, kto má prístup k internetu. Stačí si premyslieť koncept príspevkov, neustále rozširovať bázu svojich aktívnych sledovateľov a v prípade, že ste úspešný, je veľká pravdepodobnosť, že vás niekto osloví so žiadosťou o spoluprácou. Ja robím s firmami, ktoré ma bavia. Na niektoré som čakala dlhé roky. Ale ja si sociálnymi sieťami len privyrábam, nie zarábam. Aj keď ma dokážu dostatočne uživiť. No som živnostník, tak za tým všetkým stojí kus tvrdej práce.

Čo by ste poradili budúcim influencerom?

Neklamať, nezavádzať, nehrať sa, že sú najlepší a že je všetko perfektné, lebo to neexistuje. Všetkým ľuďom radím, aby sa naučili vnímať veci pozitívne, aby boli otvorení názorom iných. Čím viac budeme držať spolu, tým viac vecí sa nám podarí.

To je ten povestný kľúč k úspechu, ktorý vám v influencerskej scéne zafungoval?

Kľúčom k úspechu je byť sama sebou, to ľudí baví najviac. Keď ste prekombinovane milá a prekombinovane je všetko perfektné, tak takéto veci nefungujú, lebo každý má nejaké starosti a je nereálne uveriť vo váš bezproblémový život. Ľuďom treba hovoriť pravdu. Tí sa vám odvďačia formou „lajkov“, sledovanosťou, čo zas mi, influnceri, spätne potrebujeme.