Česko v turizme napreduje míľami, Slovensko mu nestíha

Dalito.sk/Český raj/FOTO: Ladislav Renner, CzechTourism
DALITO -

Cestovný ruch v Českej republiky enormne napreduje. Aj na Slovensku rastie, oproti susedom však stagnuje. V konkurencii zaostávame aj pre malé investície a pomalý rast zamestnanosti, ktorú brzdia zvyšujúce sa náklady.  

Počas prvých troch mesiacov sa na Slovensku ubytovalo viac ako 1,2 milióna hostí, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, nárast o 4,4%. Napríklad bratislavské letisko v prvom polroku vybavilo 901 563 cestujúcich.

„Je to druhý najsilnejší prvý polrok letiska v celej jeho histórii a zároveň najsilnejší za posledných 10 rokov. Oproti vlaňajšiemu prvému polroku vzrástol počet cestujúcich o viac ako 165-tisíc,” Dalito.sk o tom informoval predseda predstavenstva Letiska M. R. Štefánika Jozef Pojedinec.

U českých susedov je nárast impozantný. Každý rok  pristane na pražskom letisku viac o milión cestujúcich. Zvýšil sa aj celkový počet turistov v krajine a to až o 11,4 percenta. Iba v prvom štvrťroku roka 2018 sa v Čechách ubytovalo takmer štyri milióny hostí, z toho viac ako dva milióny cudzincov.

Česká priorita, slovenská pracovitosť

Cestovný ruch je odvetvie, ktoré má veľkú budúcnosť a veľký dopad na hospodársky rast krajiny.

„Musíme však naďalej vytrvalo pracovať na kvalite, inováciách  a originalite, ktorú vieme ponúknuť svetu, aby sme nezaostávali a držali krok s najlepšími,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (MOST-HÍD).

Predseda českej vlády Andrej Babiš (ANO) pri prejave o prioritách vláda označil cestovný ruch za veľmi dôležitý: „ Musíme investovať do pamiatok. Sme siedma najbezpečnejšia krajina na svete a 21. najšťastnejšia, aj keď sú často ľudia naštvaní, neviem prečo, takže pre nás je cestovný ruch veľmi dôležitý. Každý rok máme iba na letisku o milión pasažierov viac, takže budeme stavať druhú odletovú a príletovú dráhu. Okrem toho musíme dostať turistov do ďalších miest nášho regiónu, aby neboli iba na Moste Karla IV., v Telči alebo Českom Krumlove. Budeme do toho investovať. Obnova kultúrneho dedičstva a pamiatok je dôležitá. Musíme zabezpečiť, aby turisti v krajoch aj ostali a neprišli iba ráno o desiatej a večer o šiestej odišli, “ povedal pred poslancami snemovne premiér Andrej Babiš.

Po týždni zvolal tlačovku na štátnom zámku Telč, ktorý plánuje zrekonštruovať z prostriedkov Európskej únie.

Veľké rozdiely

Za prvé tri mesiace viac ako milión turistov prenocovalo v prieme na Slovensku 2,8 nocí, najviac domácich. V Českej republike presné čísla za rok 2018 ešte nemajú, v minulom roku bola priemerná doba pobytu 3,6 dňa. Dĺžka prenocovania sa v ČR dlhodobo mierne skracuje, čo je celosvetový trend v cestovom ruchu.

Zahraničných hostí sa v jednotlivých destináciách Slovenska ubytovalo približne 430-tisíc. Najviac ich prišlo z Českej republiky (29 %), Poľska (13 %), Nemecka (8 %), Maďarska (6 %), Ukrajiny (4 %) a Rakúska (4 %).

V Česku to boli zasa Nemci (19,3 %), Slováci (6,7 %), Poliaci (5,7 %), Rusi (5,4 %), Američania (5,3 %) a Číňania (4,8 %).

U susedov si to najviac namierili na Pražský hrad. Iba sem za prvé tri mesiace zavítalo 2,1 milióna návštevníkov, čo je medziročný nárast o 12%.  Na druhej priečke je s 19% nárastom lanová dráha na Petřín. U desiatich najnavštevovanejších pamiatok Česka je dvojciferný nárast medziročne bežný.

„Čo sa týka hradov a zámkov, tak k najnavštevovanejším patrí popri Pražskom hrade Karlštejn, Český Krumlov, Křivoklát, Konopiště, Hluboká, Lednice (resp. Lednicko-valtický areál), Kroměříž, Bouzov, Loket, Trosky a KUKS,“ uviedla riaditeľka odboru komunikácie z Ministerstva pro místní rozvoj ČR, Veronika Vároši.

Praha, Most Karla IV. s Pražským hradom/foto: dalito.sk

Na Slovensku sa dovolenkári spoza hraníc zaujímali dominantne o Bratislavský kraj  (39 %), pričom z miest vyhľadávali okrem Bratislavy aj Liptovský Mikuláš, Poprad a Ružomberok. Slováci si za cieľ svojej domácej dovolenky vyberali najmä Žilinský kraj (24,5%).

„Hoci počas jarných prázdnin vládlo na horách nepriaznivé počasie, najsilnejšia obsadenosť sa zaznamenala v rámci stredoslovenského kraja, čo bolo spôsobené veľmi dobrými snehovými podmienkami a taktiež sa ako jediné prázdniny prekrývali s poľskými a českými. O niečo nižší dopyt bol počas prázdnin západoslovenského kraja, ktoré však na rozdiel od minulého roka pripadli na marec. Najnižší dopyt, aj keď oproti minulému roku pri lepších snehových podmienkach na lyžovanie, opätovne zaznamenali prázdniny východoslovenského kraja. V našich hoteloch vo Vysokých Tatrách stúpla celková obsadenosť oproti minulému roku takmer o 3%,“ povedala pre portál Dalito.sk  Zuzana Fabianová, hovorkyňa najväčšej hotelovej siete v Tatrách.

Vysoké Tatry/foto: Karol Piling

Za výrazným nárastom aj zahraničných turistov v Česku je podľa mnohých odborníkov aj štátna agentúra CzechTourism. Dalito.sk to potvrdil veľkopodnikateľ v cestovnom ruchu Viliam Sivek, ktorý za 27 rokov postavil v Česku najväčšiu hotelovú sieť, 54 hotelov.

„Som apolitický a myslím si, že cestovný ruch si zaslúži aby povýšil. Na Slovensku ste centrálu cestovného ruchu zrušili. Hovoril som s vašim ministrom dopravy aj s jeho generálnym riaditeľom pre cestovný ruch a myslím si, že to dobre nie je. Možno, že ste ušetrili nejaké financie, ale cestovný ruch si zaslúži silný marketing. Potvrdzujú to aj výsledky, ktoré má Česká republika.“

„Zánikom Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) nezanikol koordinovaný národný marketing. Rezort dopravy plne nahradil zrušenú SACR a v plnej miere zastrešuje propagáciu Slovenska v zahraničí, pričom to robí efektívnejšie ako v minulosti. Preto vás chceme uistiť, že rozvoj turizmu u nás, je jednou z našich priorít,“ uviedla pre Dalito.sk hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR  Karolína Ducká.

Opozícia si myslí, že štát pre cestovný ruch na Slovensku  robí minimum.

„Nesúhlasíme, myslíme si, že propagácia SR  v zahraničí je slabá,“ tlmočí postoj OĽANO  jeho hovorca Matúš  Bystriansky.

V posledných rokoch „ťahákom“ cestovného ruchu v Česku je jednoznačnej aj množstvo významných športových a kultúrnych udalostí. Od MS v ľadovom hokeji, ME vo futbale do 21 rokov, halových ME v atletike, ale i lepšia infraštruktúra v českých regiónoch, dobrá propagácia. Tiež vývoj kurzu českej koruny k euru aj pre intervencie ČNB. Konkrétne v prípade Číny i intenzívne prehlbovania spolupráce v cestovom ruchu medzi oboma krajinami. Majú najviac leteckých spojení s Čínou, pribudlo a pribúdajú ďalšie letecké linky z Prahy do Pekingu, Šanghaja, Čchcengtu a Si-an. Do Česka sa začala vracať aj ruská klientela.

Európa sa Slovensku vzďaľuje

Kým na Slovensku je v roku 2018 na podporu cestovného ruchu vyčlenená suma 7, 5 mil. Eur, v Čechách je výška podpory zo štátneho rozpočtu 250 – 300 mil. Kč a z programu Štátna podpora NNO ďalších  10 – 15 mil. Kč. Významnú výšku podpory cestovného ruchu dlhodobo vynakladajú aj kraje, v priemere 1. mil. Kč ročne.

Aj napriek rastúcemu počtu návštevníkov, Slovensko nemá takú dynamiku rastu cestovného ruchu ako iné európske krajiny. Dôvody sú predovšetkým v tom, že domáci či zahraniční návštevníci sú náročnejší na kvalitu služieb a požadujú aj neustále nové atrakcie a služby. A do toho treba jednoducho investovať.

„Vítame iniciatívu predsedu NR SR Andreja Danka a štátneho tajomníka ministerstva dopravy Petra Ďučeka na zníženie DPH a zvedenie poukážok ako silného nástroja, ktorý umožní hotelom konkurovať  v rámci európskeho prostredia. Zvýši investície do hotelov a do kvality poskytovaných služieb. Veríme tiež, že sa vyrieši dlho diskutovaná téma národnej agentúry, nakoľko by sme mali ekonomickú konjunktúru využiť na získavanie klientov nielen z našich tradičných trhov, ale aj klientov zo Škandinávie, Veľkej Británie a ostatných štátov západnej Európy,“ povedala Zuzana Fabianová, hovorkyňa najväčšej hotelovej siete v Tatrách.

Na Štrbskom Plese 7. mája 2009 otvorili Grand Hotel / FOTO TASR – Lukáš /Furcoň, – autori architekti Dipl. Ing. arch. Akad. arch. Peter ČERNO Dipl. Ing. arch. Martin ČERNO Dipl. Ing. arch. Gianfranco MAIO architektúra stavba roka 2009 hotely budovy

Podnikatelia v cestovnom ruchu pozitívne hodnotia prínosy zákona na podporu cestovného ruchu, stále je to však málo na to, aby mohli konkurovať ostatnej Európe. Bez silného marketingu, aktívnej systematickej práce a profesionálnej národnej agentúry cestovného ruchu to jednoducho nepôjde. Dokazujú to aj čísla českej štátnej agentúry CzechTourism. „Cestovný ruch a propagácia Slovenska potrebuje komplexné riešenia, nie iba čiastkové, ktoré neprinášajú a neprinesú želaný výsledok,“ uzatvára Bystriansky z OĽaNO.

Môže vás zaujať:

Zažil hlad, vybudoval najväčšiu hotelovú sieť, zachránil Spartu a rozdal majetok