Provokatívny román o vydavateľskom priemysle a sociálnych médiách. Yellowface

Čoho všetkého sme schopní, ak si myslíme, že nám to prejde? Že nás nikto neodhalí, nepotrestá a my si vychutnáme slávu, úspech, či peniaze, ktoré z toho podvodu vyplynú? Aj o tom je nový román Yellowface od RF Kuang, skvelá fikcia o sociálnych médiách, knižnom priemysle, vydarená satira rasovej rozmanitosti.

June Haywardová a Athena Liu sa mali spoločne stať vychádzajúcimi literárnymi hviezdami. Athena je ako čínsko-americká autorka miláčikom literárnych kruhov a všetci ju milkujú. O June sa to však povedať nedá. Je to skôr neúspešná autorka, veď kto by už len čítal knihy o obyčajných belošských dievčatách?

Keď sa June stane svedkom Atheninej prazvláštnej smrti, impulzívne sa rozhodne ukradnúť jej práve dokončený rukopis, majstrovský experimentálny román o nedocenenom prínose čínskych robotníkov počas prvej svetovej vojny.

V TEN VEČER, KEĎ SOM VIDELA ATHENU LIU ZOMIERAŤ, SME oslavovali, že uzavrela zmluvu s Netflixom na televízne spracovanie jej knihy. Aby mal tento príbeh zmysel, najprv by ste o Athene mali vedieť dve veci:
Po prvé, mala úplne všetko: hneď po skončení školy podpísala zmluvu na vydanie neobmedzeného počtu kníh s významným vydavateľstvom, mala diplom z kreatívneho písania po absolvovaní seminára, o ktorom počul hádam každý, životopis plný prestížnych rezidenčných pobytov pre umelcov a históriu nominácií na rôzne ceny, dlhšiu ako môj nákupný zoznam do potravín…
Po druhé, a to je asi dôsledok vyššie uvedeného, nemala takmer žiadnych priateľov. Spisovateľov v našom veku – mladých, ambicióznych, nádejných budúcich tridsiatnikov – sú celé húfy.

June román upraví a pošle svojmu agentovi ako vlastné dielo, premenuje sa na Juniper Song a ani z novej autorskej fotografie sa nedá presne určiť, akej je rasy. Ten kus histórie si predsa zaslúži, aby ho ktosi vyrozprával, nech už je rozprávačom ktokoľvek – a zoznam bestsellerov New York Times dáva June za pravdu.

June sa však nedokáže vymaniť z Atheninho tieňa a čoraz častejšie sa vynárajú dôkazy, ktoré ohrozujú jej ukradnutý úspech. Musí sa na Twitteri čoraz častejšie obhajovať z privlastňovania a plagiátorstva.
Ako ďaleko je ochotná zájsť, aby si udržala to, čo si podľa seba zaslúži?

Yellowface je pichľavý, mierne provokatívny román, ktorý de facto kritizuje vydavateľský priemysel (aj preto pôvodne jej literárny agent váhal s vydaním, považoval to za útok na knižný biznis a napokon sa knihy ujal HarperCollins).
Je však aj zábavný príbeh, má spád a dynamiku, je vysoko aktuálny (hoci Twitter už neexistuje, ale stále je to sociálna sieť X). Je to takmer triler o chamtivosti, klamstve, podvode a následkoch. Kladie veľa otázok, znepokojuje, podpichuje.

Libro.fm označilo v roku 2023 Yellowface za jednu z 10 najlepších audiokníh roka. Time ju zaradil do zoznamu 100 kníh, ktoré si v roku 2023 musíte prečítať.