Zdvorilé je, že volajúcemu zavoláte späť

dalito.sk/Marek Trubač/foto: archív M. Trubač

Moderné technológie majú vplyv aj na spoločenskú etiketu. Kedysi, ak sme sa nedovolali, museli  sme volať opäť. Teraz stačí, ak necháme po sebe stopu na displeji a už stačí iba čakať, kedy dotyčný zavolá späť. Pýtali sme sa experta na etiketu Mareka Trubača, ako sa zmenili základy slušného správania pri telefonovaní v 21. storočí.

Prečo sa už dnes považuje za neslušné, ak človek nezavolá späť na mobilné číslo, ktoré si našiel v telefóne? Veď evidentne niekto kontaktoval jeho a nie opačne.

Mobilný telefón a dnes už aj pevná linka, na rozdiel od minulosti, dokážu zaznamenať číslo volajúceho pri zmeškanom hovore. Netiketa, ktorá sa zaoberá aj mobilnou etiketou a správaním sa pri telefonovaní, už s týmto technickým riešením ráta. A preto sa pri opätovnej dispozícii volaného považuje za zdvorilé, ak volajúcemu zavolá späť. Tým sa komunikačný cyklus dostáva do štandardnej podoby. Inými slovami, ak vás niekto volal, chcel sa s vami rozprávať o niečom, čo sa týka aj vašej osoby. A vtedy je slušné reagovať. Je to niečo podobné, ako keby vám niekto poslal list či mail, kým ste boli na dovolenke a po návrate  ste na ne reagovali.

Čo v prípade, ak má človek takých telefonátov za deň viac a jednoducho nestíha? Však ak by išlo o dôležitú vec, volajúci predsa môže zavolať opäť.

Treba si uvedomiť základné roviny takejto komunikácie – sociálnu a praktickú alebo ekonomickú. Povedzme, že vám volal klient či obchodný partner, ktorý chcel využiť vaše služby. To je tá ekonomická . Alebo vám volal známy, ktorý potreboval poradiť, no možno vás chcel iba pozvať na kávu. A to je zase tá sociálna rovina. V oboch prípadoch išlo o záujem o vás a pri opakovanom zanedbávaní spätnej komunikácie sa jednoducho záujem o vás začne strácať. Predstavte si to opačne. Aké je príjemné, ak sa niekomu dovoláte a ihneď vyriešite, čo ste potrebovali. Aj preto je vhodné, aj vo vyťažených dňoch, buď si nájsť niekoho, kto naše hovory prevezme a zapíše odkazy, alebo v závere dňa si nájsť chvíľku a na zmeškané čísla zavolať späť. Praktické riešenie je aj počas zvonenia odoslať SMS správu s odkazom, že teraz ste zaneprázdnení a zavoláte neskôr.

Čo ak toto niekto zneužíva spôsobom, že však som volal, nebral si, tak načo budem volať?

Aj telefonický rozhovor je medziľudskou komunikáciou a tá, nech je vedená akýmkoľvek technickým prostriedkom, by mala rešpektovať zásady slušného správania, úcty, rešpektu a etikety.

Môže vás zaujať:

Telemarketingový hovor aj rýchlo a so cťou

1 reakcie na Zdvorilé je, že volajúcemu zavoláte späť