Podnikanie a zamestnanie

Zdvorilé je, že volajúcemu zavoláte späť

Zdvorilé je, že volajúcemu zavoláte späť

Moderné technológie majú vplyv aj na spoločenskú etiketu. Kedysi, ak sme sa nedovolali, museli  sme volať opäť. Teraz stačí, ak necháme po sebe stopu na displeji a už stačí iba čakať, kedy dotyčný zavolá späť. Pýtali sme sa experta na etiketu Mareka Trubača, ako sa zmenili základy slušného správania pri telefonovaní v 21. storočí.

Prečo sa už dnes považuje za neslušné, ak človek nezavolá späť na mobilné číslo, ktoré si našiel v telefóne? Veď evidentne niekto kontaktoval jeho a nie opačne.

Mobilný telefón a dnes už aj pevná linka, na rozdiel od minulosti, dokážu zaznamenať číslo volajúceho pri zmeškanom hovore. Netiketa, ktorá sa zaoberá aj mobilnou etiketou a správaním sa pri telefonovaní, už s týmto technickým riešením ráta. A preto sa pri opätovnej dispozícii volaného považuje za zdvorilé, ak volajúcemu zavolá späť. Tým sa komunikačný cyklus dostáva do štandardnej podoby. Inými slovami, ak vás niekto volal, chcel sa s vami rozprávať o niečom, čo sa týka aj vašej osoby. A vtedy je slušné reagovať. Je to niečo podobné, ako keby vám niekto poslal list či mail, kým ste boli na dovolenke a po návrate  ste na ne reagovali.


Čo v prípade, ak má človek takých telefonátov za deň viac a jednoducho nestíha? Však ak by išlo o dôležitú vec, volajúci predsa môže zavolať opäť.

Treba si uvedomiť základné roviny takejto komunikácie – sociálnu a praktickú alebo ekonomickú. Povedzme, že vám volal klient či obchodný partner, ktorý chcel využiť vaše služby. To je tá ekonomická . Alebo vám volal známy, ktorý potreboval poradiť, no možno vás chcel iba pozvať na kávu. A to je zase tá sociálna rovina. V oboch prípadoch išlo o záujem o vás a pri opakovanom zanedbávaní spätnej komunikácie sa jednoducho záujem o vás začne strácať. Predstavte si to opačne. Aké je príjemné, ak sa niekomu dovoláte a ihneď vyriešite, čo ste potrebovali. Aj preto je vhodné, aj vo vyťažených dňoch, buď si nájsť niekoho, kto naše hovory prevezme a zapíše odkazy, alebo v závere dňa si nájsť chvíľku a na zmeškané čísla zavolať späť. Praktické riešenie je aj počas zvonenia odoslať SMS správu s odkazom, že teraz ste zaneprázdnení a zavoláte neskôr.

Čo ak toto niekto zneužíva spôsobom, že však som volal, nebral si, tak načo budem volať?


Aj telefonický rozhovor je medziľudskou komunikáciou a tá, nech je vedená akýmkoľvek technickým prostriedkom, by mala rešpektovať zásady slušného správania, úcty, rešpektu a etikety.

Môže vás zaujať:

Telemarketingový hovor aj rýchlo a so cťou


Komentáre (1)

    Vaša reakcia

    Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *