Kým sa neminú zásoby EČV, pridelia autu z Bratislavy napríklad košickú značku?

ilustarčné foto: Shutterstock.com - Mikbiz
DALITO -

Aj Jana z Bratislavy pre Dalito.sk uviedla, že kupuje nové auto, ktoré si nevie predstaviť, že by jej predajca odovzdával s ešte starým evidenčným číslom z úplne iného kraja ako má trvalý pobyt. Ako Bratislavčanke nie s bratislavským EČV, ale napríklad z košickým či bystrickým. Ministerstvo vnútra to stále nevylúčilo a pripomína, že od 1. januára 2023 sa všetky EČV vydané v Slovenskej republike pokladajú v zmysle novely zákona 8/2009 o cestnej premávke za celoslovenské.

„Čoskoro si mám prísť do predajne pre nové auto a naozaj si neprajem mať na aute poznávaciu značku DS (Dunajská Streda) alebo MA (Malacky) Chápem, že chcú domíňať stariny, ale fakt trvám na tom, že na aute budem mať minimálne BT, ak nie rovno novú značku,“ uviedla pre Dalito.sk.  

Upozornenia od predajcov

Rovnaký problém má ďalšia šoférka s trvalým pobytom v Bratislave, ktorá si má nové auto u predajcu vyzdvihnúť do dvoch týždňov. Je rozhodnutá, že ho nepreberie ak ho predajca postaví na iné ako staré bratislavské EČV alebo rovno úplne nové. „V predajni ma upozornili, že sa mi môže stať, že ak si nekúpim vlastnú značku (poplatok vyše 330 eur) môže sa mi stať, že mi pridelia ešte starú značku napríklad aj z Košíc. Platí to aj opačne, kým neminú všetky EČV naprieč republikou, pretože od 1. januára aj tak všetky staré značky naprieč celou krajinou platia už ako celoslovenské až do minutia zásob,“  opisuje kontakt s predajcom nového auta.

Kým šoférky v Leviciach a Košiciach pre Dalito.sk uviedli, že im pri kúpe nového auta v týchto dňoch pridelili staré EČV podľa miesta trvalého bydliska či sídla firmy, v Bratislave to podľa niektorých predajcov nemusí byť takou samozrejmosťou. V hlavnom meste sa totiž predáva oveľa viac nových áut ako inde.

Rezort vnútra pripomína

Oslovili sme preto tlačové oddelenie Ministerstva vnútra SR s tým, či je naozaj reálne, že až do minutia zásob starých evidenčných čísel vozidiel (EČV), môžu napríklad Bratislavčania a ich firmy dostať pridelené  evidenčné čísla z ktoréhokoľvek kúta Slovenska. Prípadne naopak podľa toho, kde sa ako zásoby tabuliek EČV míňajú. Rezort vnútra zatiaľ nereagoval na všetky možnosti, ktoré sa pri kúpe nového vozidla môžu aj reálne stať.  

„Majiteľ nového vozidla dostane TEČ zo zásob dopravného inšpektorátu, ktorý požiadal o evidenciu vozidla. Vo vami opísanom prípade teda v prechodnom období čerpania doterajších zásob TEČ dostane 2 kusy tabuliek s “bratislavským”  EČV, za ktoré uhradí správny poplatok 33 eur pri osobnej návšteve a 16 eur pri elektronickej žiadosti o evidenciu vozidla /pri e-službách správne poplatky klesajú o polovicu/. Pripomíname, že od 1. januára 2023 sa všetky EČV vydané v Slovenskej republike pokladajú v zmysle novely zákona 8/2009 o cestnej premávke za celoslovenské,“ uviedlo pre Dalito.sk tlačové oddelenie rezortu vnútra.

Presun značiek po krajine

Platí, že ak dnes niekto aj dostane alebo má značku napr. BT a predá auto do Žiliny, tak nový majiteľ zo Žiliny si značku môže ponechať, pretože aj tak v zmysle zákona o cestnej premávke je považovaná za celoslovenskú.

„Kupujúci si ju môže nechať v prípade, ak sa predávajúci nerozhodne ponechať si ju s úmyslom do jedného roka použiť ju na svoje nové vozidlo,“ spresnil rezort aj neprehľadnú situáciu s novými tabuľkami aj pre predajcov nových vozidiel. Niekde totiž nevedia vylúčiť, že s novým autom dostanete aj novú poznávaciu značku, ale z úplne iného kraja, pretože každá je už podľa nového zákona považovaná za celoslovenskú.  Upozorňujú niekde zákazníkov predajcovia.

Už tradične, najviac nových vozidiel registrujú v Bratislavskom kraji, najmenej v Trenčianskom kraji. Napríklad v roku 2019  to bol rozdiel až 35 841 vozidiel. Ako uviedli webnoviny.sk, na základe údajov z roku 2019, tradične sa o obnovu vozového parku v krajine najviac postarali právnické osoby. V roku 2019 tvorili z celkového predaja nových áut najväčšie percento firmy a spoločnosti. Tie v roku 2019 nakúpili vyše 67-tisíc áut. Zvyšok, teda viac ako 34-tisíc tvorili fyzické osoby, ktoré sa rozhodli investovať do nového vozidla.

Čo ak sa niekde značky minuli a inde nie

Čo však v prípade, ak sa napríklad v Bratislave alebo Košiciach či Banskej Bystrici minú zásoby, ale na skladoch budú ešte napríklad v Trenčíne či Detve? Pridelia ich novým autám po celom Slovensku, lebo inde sa už zásoby minuli?

„Dostanete TEČ so skratkou toho okresu, kde auto evidujete podľa trvalého pobytu osoby alebo sídla spoločnosti. Nové, ešte neevidované vozidlá sa dajú osobne prihlásiť na dopravnom inšpektoráte podľa pobytu alebo sídla. Napr. na bratislavskom dopravnom inšpektoráte vám teda nehrozí pridelenie košickej TEČ. V prípadoch, kedy predajca – importér nevydal osvedčenie o evidencii časť II, môže predajca alebo po dohode vlastník vozidla požiadať o prihlásenie vozidla prostredníctvom elektronickej služby, kde mu budú zaslané doklady s novými celoslovenskými TEČ prostredníctvom kuriérskej spoločnosti,“ spresňuje tlačové oddelenie Ministerstvo vnútra SR a to aj v prípade, že sa v danom okrese už minuli všetky zásoby a v ich v skladoch ešte majú dostatok.

„Nie, žiadne pôvodné typy TEČ s označením okresu  sa nebudú presúvať na iné dopravné inšpektoráty. Pridelia sa v tom okrese, pre ktorý boli vyrobené. Dopravné inšpektoráty po minutí starých zásob začnú prideľovať nové typy TEČ,“ upokojuje znepokojených kupujúcich a dezorientovaných predajcov rezort vnútra.

Inak stále platí, ak občan bude ešte pred vyčerpaním starých zásob tabuliek požadovať vydanie už nových celoslovenských EČV, tak mu to bude umožnené a vyplýva z toho, že v najbližších týždňoch či mesiacoch bude v tomto prípade potrebné si o nové EČV vyslovene požiadať na dopravnom inšpektoráte, ale len prostredníctvom elektronických služieb.

(Ak vás tento článok zaujal, redakcii Dalito.sk môžete darovať kávu)