Rozhovory

Počas najväčšieho náporu sa nebál otvoriť výnimočnú gastro pasáž v Európe

Veľké hypermarkety sa menia. Do centier neprichádzajú ľudia už iba nakupovať. Iba minulý týždeň v Bratislave otvorili jednu z najmodernejších gastro pasáží v Európe. Čo prežíva aj tesne pred Vianocami riaditeľ najväčšieho nákupného centra na Slovensku, ktorý zodpovedá za taký veľký projekt, ako vníma názor, že vysoké ceny tovarov odzrkadľujú drahé nájmy a prečo je pri obrovských projektoch dôležité, aby sa zamestnanci oslovovali menami a nie funkciami? So skúseným vysokým manažérom, riaditeľom najväčšieho obchodného centra na Slovensku Vladimírom Berešom sa zhovárala Lucia Tomečková.

Riadite najväčšie nákupné centrum na Slovensku a ešte ste pred Vianocami spustili aj jednu z najmodernejších gastro pasáží v Európe. Trošku veľa práce v tak náročnom vianočnom období.  Neverím, že spávate teraz dobre.

Tak primeraná nervozita je vždy. Na začiatku projektu, pred aj po.  Samozrejme, toto nebude jednoduchá prevádzka, to znamená, že kým ju zabehneme ako si predstavujeme,  ešte ju budeme musieť podrobne sledovať, ako to tu všetko bude fungovať, aby sme naplnili očakávania, ktoré sme do toho vložili a stále vkladáme.


Asi cez vianočné sviatky nebudete mať vypnutý mobil.

Presne tak, nikam nejdem, maximálne do vzdialenosti 150 km od obchodného centra.

Vladimír Bereš, riaditeľ obchodného centra s jednou z najmodernejších gastro pasáží v Európe/foto: Alena Moravčíková

Váš manažér projektu Radovan Galamboš o vás neustále hovorí ako o kolegovi, nie riaditeľovi. 

To asi súvisí s našou spoločnosťou, v ktorej nemáme skoro žiadnu  hierarchia. Máme rešpekt jeden pred druhým, jednoducho sme kolegovia.  Oslovujeme sa krstnými menami a nie nejakými titulmi a ešte nedajbože nejakými funkciami.

Asi je to dôležité pri takých veľkých projektoch, ktorý ste práve uviedli do života.

Presne, pri projektoch tohto tipu, ktoré sa realizujú za absolútne plnej prevádzky obchodného centra je to ešte oveľa dôležitejšie. Celý projekt síce reprezentujem ja, ale musím byť v dennodennom kontakte s kolegami a v nepretržitom dialógu, takže sa tu na nejaké funkcie nehráme. V našom prípade to tak bolo počas celého projektu.

Vaša unikátna gastro pasáž o rozlohe 5000 m2 vznikla v časti pôvodného hypermarketu. Znamená to, že ľudia už menej nakupujú?


Nemyslím si, že v obchodných centrách sa bude menej nakupovať, ale trend je jednoznačný. Bude to  ďaleko viac vyváženejšie. Veď aj samotné nakupovanie by malo byť svojim spôsobom skôr zážitkom. Veď si všímame, akým spôsobom sa profilujú klasickí predajcovia napríklad módy. Keď prídete do ich predajní, už je to zážitok sám o sebe a tento trend bude naďalej pokračovať. Myslím si, že obchodné centrá budúcnosti budú miestom stretávania sa,  miestom, kde si ľudia budú môcť vybaviť všetko čo potrebujú. Môžu tu stráviť pol hodinu, ale aj celý deň. Bude to taká kombinácia. Už dnes hovoríme, že obchodné centrá nebudú o tom, koľko je to prenájom na meter štvorcový, ale zážitok na meter štvorcový.

Obchodníci na kritiku zákazníkov, že majú premrštené ceny často hovoria, že majú vysoké nájmy. Vraj nižšie ceny si môžu dovoliť iba zahraničné korporácie.

Samozrejme, že to musí byť vyvážené. Keby sme ponúkali priestor za nájomné, ktoré si obchodník nemôže dovoliť, tak by sme ho predsa sem nikdy nedostali.  Musí to byť jednoducho vyvážené, aby u nás nájomca dokázal ekonomicky dobre fungovať a mohol sa ďalej rozvíjať.

To znamená, že si to už môžu dovoliť aj menšie slovenské predajné firmy, ktoré nie sú na trhu tak dlho? Má reálnu šancu, že vám zavolajú a viete sa dohodnúť aj s nimi?. Nemusia byť v strese, že by ho nájom v centre zruinoval?

Samozrejme, že nemusí mať  z toho strach! Naopak! Úprimne prezradím, že máme záujem aj o nových lokálnych predajcov. Chceme skúšať aj úplné lokálne novinky. Ak niekto niečo má, naozaj nové, zaujímavé, inšpiratívne, vieme sa určite dohodnúť na krátkodobom prenájme. Veď presne aj o tom je ten zážitok, ponúknuť niečo nové. Možno to na trhu neprežije päť či desať rokov, ale môže to veľa priniesť aj za tri či štyri mesiace.

Vidí sa mi, že ľudia v nákupných centrách už viac pijú kávu a jedia, ako nakupujú. Preto u vás pribudlo 20 nových stravovacích prevádzok, napríklad aj s absolútnymi novinkami čoraz viac obľúbenejších street food konceptov?

Nemyslím si, že ľudia menej nakupujú, ale je tu nový svetový trend. Snažili sme sa naozaj zvýšiť plochu na stravovanie a rýchle občerstvenie. Naša gastro pasáž je až trojnásobne väčšia ako pôvodná. Máme dva a pol krát viac priestoru na sedenie. Áno, v obchodných centrách je zvyšovanie plochy pre stravovanie celosvetový trend.

700 miest na sedenie je naozaj veľa. Nájdete si u vás niekto aj súkromie, alebo sa bude cítiť ako vo vojenskej vývarovni?

Som presvedčený, že určite budete cítiť súkromie, pretože tento priestor navrhol architekt Pavol Suchánek a  má škandinávsku architektúru, ktorá patrí medzi najobľúbenejšie na svete. Priestor sme urobili tak, že človek si ten počet na sedenie ani nevšimne.  Plochy na sedenie sú rozdelené na rôzne zóny, nábytok je rôzneho dizajnu, niečo  je určené pre starších, niečo pre mladších, niečo pre rodiny s deťmi. To znamená, že človek si tu nájde svoje miesto, ak potrebuje, poskytuje mu aj úplnú samotu.

Ako sa presviedča investor na celkovú investíciu 12,5 milióna eur do prestavby?


O prestavbe sme hovorili naozaj roky. Dalo by sa až povedať, že sme to odkladali. Nemôžem si však ako riaditeľ prisvojiť zásluhu za dokončenie priestoru, že to prišlo rovno odo mňa osobne.  Naša spoločnosť už dlho plánovala mať moderné gastro pasáže a priestory pre rýchle občerstvenie, ktoré zodpovedajú  dnešným trendom.

Predsa len nejde o malú investíciu a trendom je skôr tvrdiť, že „nemám na to peniaze“. Ako sa manažuje taký veľký rozpočet?

Osobne, v prvom rade zastupujem rovno investora, ale pravda je taká, že my ako manažment už máme s investorom dlhšie rovnaký názor na vec. Samozrejme, niekedy môže prísť k diskusii, kde je strop, koľko vlastne chceme investovať , do akých materiálov, ale v Bratislave je vysoká konkurencia v oblasti nákupných centier, preto nemôže prísť s niečím, čo bude polovičné alebo doslova nebude perfektné a dokonalé. Som presvedčený, že toto sa nám podarilo, dosiahnuť naozaj vysokú úroveň, ktorá v Bratislave alebo v danom regióne ešte nebola.

Čím sa teda od silnej konkurencie odlišujete?

Nechcem sa porovnávať s konkurenciou. Jednoducho sme centrum, ktoré má v Bratislave svoju stratégiu, vie čo chce ponúkať, takže môžem hovoriť len za nás. Pevne verím, že táto nová výnimočná gastro pasáž bude vnímaná pozitívne. Naozaj sme sa snažili priniesť úplne nový koncept, napríklad s veľmi členeným priestorom. Sú tu rôzne zóny sedenia, vonku aj vnútri, máme tu dobrý mix nájomníkov a máme  tu výrazné oddychové zóny. Našou predstavou je , že ľudia sem neprídu len jesť, ale možno si k nám prídu len sadnúť, s niekým sa stretnú , porozprávajú a príjemne tu strávia voľný čas.

Ľudia si už všimli, že takmer vo všetkých obchodných centrách sú tie isté značky obchodov. Hovorievajú, že všade je to isté. Rovnaké je to aj v Prahe, čím to je?

Pravdou je, že veľké obchodné centrá majú zastúpené všetky známe značky a centrá majú takú veľkosť, aký je limit trhu, ktorý retailový trh predstavuje. Myslím si, že práve naša kombinácia shoppingu so zážitkom vytvárania nejakých priestorov a celková spolupráca s lokálnou komunitou, to všetko sú veci, ktoré by mali udržať obchodné centrá stále atraktívnymi.

Pravdu, budete vedieť po aktuálnom otvorení takej veľkej prevádzky reálne na Vianoce vypnúť ak nie mobil, tak aspoň manažérsku hlavu?

Asi nie. (úsmev)

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Môže vás zaujať:

Bez akademického titulu sedí na manažérskej stoličke v Seattli

 



Komentáre (0)

Vaša reakcia

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *