Príbeh učiteľky a redaktorky, ktoré spustili biznis s kapsulami proti opici, kým im ich okolie ťukalo na čelo

ilustračné foto: archív Dalito.sk
DALITO -

Bývalá fitnes trénerka a televízna redaktorka spoja sily, aby vybudovali biznis s prípravkom proti rannej opici. Za sebou majú prvý rok podnikania, s ktorým predtým ani jedna nemala skúsenosť.

Dve rodáčky zo Šale, ktoré vyrástli nielen na jednej ulici, ale aj v jednom vchode paneláku, sa po tridsiatke stretli, aby urobili osvetu vo svete spoločenského popíjania. Na náš trh uviedli probiotikum odbúravajúce alkohol, ktoré sa užíva pred pitím. 32-ročná Ivana Nagyová a o rok staršia Monika Ševčíková predtým nepodnikali, Ivana bola fitnes trénerka a neskôr učiteľka nemčiny, Monika začínala ako televízna novinárka a neskôr pôsobila v banke. Kombinácia, ktorá nepredpovedá veľký úspech vo vlastnom podnikaní?

Zlé podmienky v školstve a chuť na novú výzvu

„Zo školstva som odišla pretože som sa profesijne nikam neposúvala a nevyhovovali mi finančné podmienky. Začala som sa zamýšľať nad vytvorením vlastného biznisu. Uvedomovala som si ale, že sama to nezvládnem. Spojila som sa s dlhoročnou kamarátkou Monikou, sadli sme si a začali špekulovať, čo by sme vedeli podniknúť,” hovorí bývalá učiteľka nemčiny Ivana.

Monika nové podnikanie brala ako výzvu. „Keďže po práci v televízii, ktorá bola vzrušujúca, neskôr v PR oblasti, ktorá mi dala cenné znalosti, a nakoniec po skúsenosti so stabilnou prácou v banke, som mala naplnené profesijné ciele, cítila som akýsi “hlad” po novej výzve, a tou bolo práve podnikanie,” hovorí bývalá novinárka.

Na začiatok vlastného podnikania sa podľa nich nedá úplne pripraviť, treba proste začať a neprestávať, aj keď miestami zaprší. „Na to sa nedá pripraviť, vôbec som netušila do čoho idem. Za ten  rok som sa naučila množstvo vecí, od obchodovania, tvorenia web stránky, stratégií ohľadne komunikácie, tvorby grafických podkladov až po celé fungovanie eshopu,” hovorí Ivana Nagyová.

Monika dodáva, že boli aj ťažké chvíle, keď mali pocit, že táto cesta bude nepriechodná, že podnikanie ich neuživí, no nevzdali to a teraz prekonali magickú hranicu prvého roka. Práve vtedy mnohé biznisy končia. „Myslím si, že chyba mnohých začínajúcich biznisov nie je v tom, že by nemali potenciál, ale v tom, že ľudia to vzdajú príliš rýchlo. Keď sa niečo prvý rok nerozbehne podľa predstáv, neznamená to, že v ďalšom roku nepríde impulz, ktorý to poriadne nakopne. Treba však robiť všetko pre to, aby sa to stalo,” hovorí Monika.

Treba dávať, aj keď sa najprv nič nevracia

Prvý rok označujú za náročný, pretože bolo potrebné veľa dať, bez toho, aby vedeli, koľko a kedy sa im vráti. „Určite bol nutný vstupný kapitál na nákup tovaru, zaplatenie nájmu, marketingu, povolení… S množstvom výdavkov sme zo začiatku vôbec nepočítali,” vymenúva Ivana. Začiatky, počas ktorých bolo nutné investovať tisíce eur, financovali z pomoci od rodiny aj z vlastných úspor.

Monika hovorí, že viacero z jej známych si na začiatku ťukalo na čelo. Nechápali, prečo odišla zo stabilnej a dobrej práce v banke, taktiež veľmi neverili, že by sa tento biznis podarilo rozbehnúť do väčších rozmerov. „Stále tvrdím, že na takýto krok musí byť človek aj správne  švihnutý. Treba sa tiež pripraviť na to, že svojmu biznisu najprv veríš len ty, zatiaľ čo okolie ti odporúča vrátiť sa do bezpečia stáleho zamestnania,” ozrejmuje úskalia začiatkov Monika.

V prvom roku sa im podarilo dosiahnuť, že ich eshop, ktorý spustili vo februári 2024 presiahol 1000 objednávok. Ako podnikateľky hovoria, obchod si vytvorili prevažne samy, na eshopovej platforme, iba s niektorými grafickými prácami či detailami vyžadujúcimi kódovanie im pomohli odborníci.

Nadviazali tiež spolupráce s lekárňami a drogériou, ktoré považujú za stabilných partnerov. „Spolupráce by sme rady rozšírili, pretože produkt chceme dostať do viac kamenných predajní, napríklad benzínok. Doteraz, s výnimkou drogérie, mali ľudia možnosť dostať sa k produktu prevažne cez online objednávky,” hovorí Monika.

Keď sa zákazník vráti, je to dôvod na oslavu

Šaľanky hovoria, že prvými “testerkami” produktu boli ony samy. A keď ráno pocítili, že kapsuly fungujú, rozhodli sa naplno pustiť do podnikania.

„Paradoxom je, že po začatí predaja kapsúl proti opici som prestala piť. Ale ktovie, možno to bude vekom,” hovorí s úsmevom Monika. „Za jeden rok sme spracovali viac objednávok ako sme očakávali. A zákazníci sa vracajú, to je pre nás kľúčové,” dodáva Ivana.

Priznali sa, že občas sa stretávajú s presvedčením, že svojím biznisom podporujú alkoholizmus. Na to reagujú, že je to práve naopak, rady by vraj podporili zodpovedný prístup k pitiu, aby ľudia na prípitok pripravili svoje trávenie, pečeň, a ráno zbytočne netrpeli. No a zhodujú sa v tom, že miera je vždy kamarátka.

Začínajúce podnikateľky majú odkaz pre každého, kto by s podnikaním chcel začať, ale váha. Uznávajú, že vlastný biznis nie je pre každého, avšak keď človek začne vidieť prvé plody tvrdej práce, stojí to za to. Dodávajú tiež, že sa netreba vzdávať po prvých neúspechoch, hoci odporúčajú aj racionálny prístup.

 „Je pekné a nevyhnutné, že svojmu biznisu veríš, ale keď do toho dáš všetko, nič sa nevracia a presťahuješ sa pod most, tak potom sa asi vytratí chuť pokračovať,” hovorí Monika. Je preto dôležité vnímať, ako reaguje trh, či biznis postupne (aj keď pomaly) rastie a či má podnikateľ, teda motor svojho biznisu, dostatok vytrvalosti a chuti pokračovať. „Je to náročná cesta, ale na jej konci tá odmena, nielen finančná, je vyššia ako pri bežnom zamestnaní. Pocit, že človek niečo vytvoril vlastnými rukami, je neprekonateľný,” dodáva Ivana.

(Ak vás rozhovor zaujal, redakcii Dalito.sk môžete darovať kávu. Ďakujeme Vám!)

Môže vás zaujať: