Roaming je pre COVID-19 aj poriadne drahý, Slováci v zahraničí, žiadajte operátora o pomoc

Dalito.sk/ilustračné foto: Shutterstock

Od júna 2017 platí, že pri používaní mobilného telefónu zo zahraničia platíme v krajinách EÚ za volania, SMS a dáta ceny ako doma, dokonca sa v niektorých prípadoch zákazníkom odpočítavajú z predplatených objemov v balíkoch, nie nad rámec. Má to však podmienku, o ktorú sa zaslúžila smernicou Európska únia, ktorá práve počas pandémie koronavírusu poriadne skomplikovala život mnohých Európanov.

Vďaka práve európskej smernici, operátori príplatky za roamingové služby uplatňujú vtedy, keď budete väčšinu času počas štyroch mesiacov v zahraničí, prípadne, môžete byť aj menej, ale väčšinu z aj predplatených minút, SMS či dát využijete mimo SR, teda domovského štátu.

Drahá smernica EÚ

Platí, že v prípade, ak sa zákazník s národným paušálom počas posledných 4 mesiacov viac zdržuje v EÚ ako na Slovensku a zároveň služby operátora viac využíva v krajine EÚ ako doma, môže mu byť v súlade s reguláciou účtovaný roamingový príplatok. Príplatok mu nebude účtovaný, ak počas nasledujúcich 14 dní zákazník zmení svoje telekomunikačné správanie, čiže bude svoj paušál využívať viac doma ako v roamingu.

A práve to momentálne veľmi komplikuje život nejedného Európana, aj Slováka. Koronavírus totiž mnohých od marca či už februára „zavrel“ za hranicami Slovenska. Napríklad aj z toho dôvodu, že im zrušili lety a akúkoľvek inú dopravu a nevie sa domov vrátiť, aj keby veľmi chceli.

Strach o život

Ďalšia skupina je tá, ktorá na Slovensku odmieta štátu povinnú karanténu, ktorú ako jediná v Európskej únii zaviedla slovenská vláda. Množstvo Slovákov sa štátnou karanténou cíti ohrození na živote, pretože dodnes z karanténnych centier prenikajú správy najmä o chaose a nezvládnutej organizácii štátom, ktorá tu mieša chorých so zdravými. Niektorí, pre pochybenie zo strany štátu, sú dokonca v karanténe už mesiac, v bunkách ubytovaní rovno s nakazenými.

Pritom na Slovensko prišli zdraví, dokonca s potvrdením o teste, ale pre nezvládnutú štátnu karanténu sa nakazili priamo v nej. Dnes to v diskusnej relácii O 5 minút 12 potvrdil aj predseda parlamentu Boris Kollár (Sme-rodina).

Toto sú správy, pre ktoré sa mnohí zdraví Slováci odmietli vrátiť na Slovensko, pretože sa jednoducho boja o svoj život a nesúhlasia s vyjadreniami vlády, že „musia niečo strpieť“. Ostali tam aj študenti, ktorých rodičia jednoducho nemali financie na repatriačné vládne lety, za ktoré mali zaplatiť aj viac ako tisíc eur.

(„Prečo nezostanú tam, kde boli doteraz?! Teraz sme im dobrí?!… „)

Bez pomoci, iba s mobilom

V zahraničí tak ostali bez osobných vecí, akéhokoľvek sociálneho kontaktu s priateľmi, ale najmä s rodinou. Mnohí už svoje deti, aj novonarodené, a partnerov nevideli už takmer dva mesiace a stále nevedia, kedy sa budú môcť bezpečne vrátiť domov, aspoň do domácej karantény tak, ako to robia všetky ostatné krajiny Európskej únie a mnohí s rovnako, dokonca aj lepšími výsledkami na počet obyvateľov.

Jediným kontaktom s najbližšími sú pre Slovákov v zahraničí práve ich slovenské mobilné karty, ktoré mnohí už za marec, či apríl dávno prečerpali. Podľa smernice EÚ sa už príliš dlho nachádzajú za hranicami, mimo domovského štátu a tak na nich podľa smernice EÚ už platia zvýšené poplatky mobilných operátorov.

Pomôžu operátori klientom?

Dalito.sk oslovilo všetkých mobilných operátorov na Slovensko s otázkou, ako oni vedia v týchto ťažkých časoch pomôcť svojim klientom, ktorí sa ocitli v nezávideniahodnej situácii.  Vieme totiž už aj o prípadoch, kedy pre štátnu karanténu prišli o zamestnanie a jediným ich spojením s rodinou je práve slovenský mobil, za ktorý však už dnes majú platiť vysoké účty.  

Napriek tomu, že sme oslovili všetkých mobilných operátorov na Slovensku, odpoveď zaslali len dvaja a iba jeden s priamom reakciou, ako klientovi v ťažkej životnej situácii za hranicami pomôže.

„Pravidlá EÚ sú v tomto smere dostatočne flexibilné a nateraz nie je dôvod, aby sa naši zákazníci touto témou znepokojovali. Situáciu budeme priebežne vyhodnocovať a v závislosti od jej vývoja na ňu zodpovedne reagovať,“ uviedla pre Dalito.sk Tereza Molnár, hovorkyňa O2 Slovakia.

Orange individuálne

Orange Slovensko uviedlo, že okrem viacerých opatrení,  ku každému zákazníkovi, ktorý sa  pre aktuálnu situáciu dostal do komplikácií, pristupujú individuálne.

„Spoločne so zákazníkom sa  snažíme nájsť model, ktorý bude vyhovujúci pre obe strany. Našim jednoznačným záujmom je vyjsť zákazníkom v ústrety pri zachovaní ich konektivity. Čo sa týka roamingových balíkov, ak sú zákazníci v danej situácii a potrebujú dátovať bez toho, aby platili roamingový príplatok, odporúčame im službu Môj Svet za 5,99 eur, kde sú všetky dáta účtované ako doma, bez príplatku. Pre neobmedzený hlas a sms bez príplatku odporúčame službu Max roaming za 4,90 eur, s ktorou zákazník získa neobmedzené hovory a sms, k tomu 2 GB dát v EU aj vo Švajčiarsku,” uviedla hovorkyňa Orange Slovensko Alexandra Piskunová s tým, že Orange, rovnako ako každý telekomunikačný operátor, má za určitých podmienok nárok účtovať si roamingový príplatok, čo mu umožňuje roamingová regulácia.

Zisťujeme aj reakciu Európskej komisie na Slovensku. Jej tlačové oddelenie však už dlhší čas na akékoľvek otázky nereaguje.

1 reakcie na Roaming je pre COVID-19 aj poriadne drahý, Slováci v zahraničí, žiadajte operátora o pomoc