Stratila sa úroveň. Premotivovanosť nesmie dehonestovať

ilustračné foto: Dalito.sk

Média, reklamné a PR agentúry, ale aj firmy, akciovky, spoločnosti, nadácie aj občianske združenia by mali vedľa seba fungovať ako partneri. A to nielen ekonomicky, ale aj ľudsky. Neveríte? Ja v to stále verím, či skôr dúfam.

Som presvedčená, že tieto dva aj keď rozličné svety jeden bez druhého neprežijú. Nič zložité. Jeden ponúka priestor, za ktorým sú nemalé investície a náklady, druhý potrebuje priestor na zviditeľnenie platiacich klientov alebo ekonomickej činnosti za nemalé financie. Je to také jednoduché, akoby nič jednoduchšie ani neexistovalo. Základný princíp: potrebuje-zaplatí-zverejní. Spolupráca musí byť vždy vyvážená a mala by mať aj úroveň.

Lenže takto to nefunguje. Realitou je, že denne dostávate množstvo pochvál a ešte povzbudivejších viet o vašej úžasnej šikovnosti a nenahraditeľnosti, na ktorých konci je vždy snaha niekoho, získať na vašom webe mediálny priestor pre platiacich klientov samozrejme zadarmo. Vždy vás pritom niekto pochváli, akú samaritánsku činnosť robíte, že na niekoho schopného poukážete, prinesiete jeho príbeh či tlačovú správu, ktorá môže niekoho motivovať…

Pravidelne dostávate maily s upozornením na ľudí, o ktorých by ste mali písať a prečo. Najčastejšie od platených PR ľudí úspešných agentúr. Je to ich práca a robia si ju dobre. ALE…

Stratil sa rešpekt aj úroveň

Ale potom tu máme aj niekoho premotivovanosť, ktorá mu ešte nedáva mandát na to, aby dehonestoval prácu iného, za ktorú dokonca ani neplatí. Nemýlme si dojmy s pojmami.

Cítim veľkú potrebu verejne vysvetliť PR pracovníkom a iným firmám, platformám, nadáciám, združeniam a podobne, ktorí mnohí dodnes nepochopili čo je to autorský článok, že do autorizácie (ktorá však nie je povinná zo zákona a je len a len dobrým gestom každej serióznej redakcie, obzvlášť, ak sa redakcii ozvú sami a tá o ich inšpiratívnej práci vďačne pripraví článok bez nároku na platené PR ), že do autorizácie v žiadnom prípade nepatrí titulok a už vôbec nie, ak nejde o platené PR, teda reklamný článok. Ak niekto z respondentov autorského článku subjektívne nesúhlasí s titulkom (aj keď iba mapuje vybraný citát z textu) a žiada jeho zmenu, toto si voči redakcii môže dovoliť len a len v prípade, ak ide o platené PR. Inak nemá žiadne právo zasahovať do práce autora a už vôbec nie stiahnutie zautorizovaného článku len pre titulok. Najmä, ak je za článkom evidentná profesionálna práca novinára, nasadenie aj náklady redakcie, obzvlášť, ak ide o hodnotný článok nebulvárneho charakteru, ktorý firmu vykresľuje v najlepšom svetle.

Je to neuveriteľné, ale aj také redakcie dnes ešte existujú, ktoré to urobia zadarmo. Lebo magazín Dalito.sk je presne aj o takých vedúcich pracovníkoch, majiteľoch, manažéroch a podobne, ktorí môžu inšpirovať.

Ďakujem každému z oblasti PR, kto to chápe, lebo takí existujú tiež. Bohužiaľ to už dnes nie je samozrejmosť. Je to neuveriteľné, ale je to tak. Musím však skonštatovať, že mediálna gramotnosť mnohých mimo rezortu médií je na tak nízkej úrovni, že v redakcii už nebudeme reagovať na akúkoľvek ponuku či tip na rozhovor bez toho, že by si za to daná firma zaplatila.

Bez zmeny to nejde

Asi to na Slovensku už inak nejde: seriózny vždy doplatí na neserióznu väčšinu. O to viac je pre nás individuálny prístup dôležitejší.

Z každej negatívnej skúsenosti sa však dá poučiť. Preto sme na základe negatívnych skúseností prijali nasledovné zmeny:

  1. Príbehy, správy či rozhovory s ľuďmi, ktorí niečo dokázali a môžu byť inšpiráciou, pripravujeme už len na základe vlastných redakčných návrhov a výberu.
  2. Nereagujeme už na ponuky z externého prostredia mimo redakcie, ktoré často končili nátlakom zo strany PR pracovníkov agentúr zasahovať do autorského textu a autorských práv novinára napriek tomu, že nešlo o platené PR a všetky finančné náklady na tvorbu a zverejnenie znášala iba redakcia. 

Riešenie

Z každej zlej skúsenosti sa však dá poučiť. Rozhovory a príbehy inšpiratívnych ľudí, ktoré nám prídu ponukou pripravujeme na vysokej odbornej, novinárskej, ale aj ľudskej úrovni už len podľa cenníka Dalito.sk. Seriózny platený obsah na vysokej profesionálnej úrovni už využilo množstvo našich klientov. Veríme, že sa k nim pridajú ďalší. Lebo spolupráca musí byť vždy vyvážená a mať aj úroveň. Ďakujeme, že chápete, že musíme byť partnermi.

(Ak vás tento článok zaujal, redakcii Dalito.sk môžete darovať kávu)